Friday, December 3, 2010

Musim Buah

Setiap buah-buahan mempunyai musimnya yang tersendiri. Ada yang berbuah sepanjang tahun dan ada yang berbuah hanya sekali-dua dalam setahun. Tidak kira di pelusuk bumi mana pokoknya tumbuh. Segalanya telah ditetapkan oleh Allah SWT sejak azali lagi dengan hikmah dan rahmat yang hanya Dia Yang Maha Mengetahui. Sebagai hambaNya, sewajarnya kita sentiasa bersyukur atas kurniaanNya.

Mengakhiri musim bunga, menjelma pula musim panas menyaksikan beberapa buahan tempatan Australia mula mendominasi pasaran. Buahan berbiji keras (dipanggil Stone Fruits) 4 serangkai; nectarine, peach, apricot dan plum adalah antara yang banyak dijual. Kami sekeluarga kurang menggemarinya kerana rasanya tidak kena dengan selera khatulistiwa.

Di samping itu, buah ceri, antara buah yang kami sukai telah pun bermula musimnya. Harga di pasaran kini antaranya AUD 6 – AUD 13 sekilogram, bergantung kepada jenis dan kualitinya.

Bagi yang ingin merasai sendiri pengalaman memetik ceri di pokok, beberapa ladang ceri di sekitar Melbourne telah pun dibuka. Cherry Haven di Wandin, Blue Hill di Olinda dan Red Hill di Mornington Peninsula adalah antara ladang ceri yang mulai dikunjungi ramai.

Musim memetik ceri tidak lama, kira-kira sebulan sahaja dan akan berakhir di pertengahan Januari setiap tahun. Menariknya tentang memetik ceri ini adalah para pengunjung boleh memakan sebanyak mungkin tanpa bayaran tambahan, cuma yang dibawa keluar sahaja perlu dibayar.

Hampir setiap tahun kami mengunjunginya. Untuk tahun ini belum pasti lagi...

Buah mangga juga kini sedang rancak dijual. Ianya telah bermula sejak 2 bulan lalu, ketika navel orange telah pun tiba di penghujung musim. Di saat lambakan mangga melimpah di pasaran, harganya jatuh sehingga AUD 3/kotak. Di sepanjang musim mangga, sempatlah kami memakan sepuas-puasnya.

Pada ketika yang sama, buah loquat di belakang rumah sewa kami juga meranum masaknya. Walaupun buahnya tidaklah sebanyak tahun lepas tetapi cukup untuk kami berkongsi makan bersama-sama rakan-rakan yang berdekatan. Juga turut sama dirasai oleh emak-abah serta keluarga Eusni Rahayu dari Sydney yang berkunjung ke rumah kami pada akhir bulan lepas.

Dalam kemewahan pelbagai jenis buahan, rindu kami pada buahan tempatan di Malaysia tidak kunjung padam. Durian, rambutan, manggis dan nangka amat mudah ditemui di Australia tetapi harganya amat mahal. Tidak mengapalah... tidak lama kami akan pulang ke tanah air. Insya Allah di saat itu dapatlah kami memakan semahunya...8)


No comments: