Tuesday, November 30, 2010

Pilihanraya Victoria 2010

Di Australia, Pilihanraya Persekutuan (Parlimen Australia) dan Pilihanraya Negeri (Parlimen Negeri) tidak dijalankan secara serentak sepertimana di Malaysia.

Karikatur Ted Baillieu (kiri) dan John Brumby (kanan) oleh Mark Knight

Pada bulan Ogos lalu, Pilihanraya Persekutuan telah dilangsungkan melibatkan 150 kerusi parlimen menjadi rebutan di seluruh negara termasuk 36 kerusi di Victoria, negeri di mana kami tinggal sekarang.

Kemenangan besar Labor Party menumbangkan Coalition Party beberapa tahun lalu menjadi igauan ngeri pada pilihanraya kali ini apabila Labor Party tidak mampu menubuhkan kerajaan jika tidak mendapat sokongan bersyarat dari ahli parlimen bebas.

Pada hari Sabtu lalu (27/11/2010), Pilihanraya Negeri pula dilangsungkan di Victoria. Mengikut kiraan kerusi yang dipertandingkan (88 kerusi), Labor Party yang menguasai kerajaan negeri hampir 11 tahun lamanya telah kecundang kepada Coalition Party, 43-45. Semalam keputusannya telah disahkan, sekaligus tampuk Ketua Menteri (Premier) bertukar tangan dari John Brumby kepada Ted Baillieu.

Begitulah senario semasa politik di Victoria, khususnya di Melbourne. Ianya ibarat roda. Adakala di atas, adakala di bawah. Kata orang, tiada apa mustahilnya dalam politik.

Di Australia, prestasi sesebuah kerajaan bergantung kepada keberkesanan pemerintah menangani isu-isu semasa yang berkait rapat dengan kepentingan umum.

Di Victoria, kegagalan Kerajaan Brumby melakukan perubahan bagai yang dijanjikan akhirnya membuatkan rakyat marah. Ketidakcekapan sistem pengangkutan awam, kelembapan pengurusan kesihatan, peningkatan kes jenayah dan kenaikan kos sara hidup antara isu-isu yang memakan diri.

Kini bergantung pula kepada sejauh mana Kerajaan Baillieu berupaya melakukan perubahan. Tunggu dan lihat...

Secara peribadi, saya berpendapat pertukaran kerajaan adalah sesuatu yang positif. Apatah lagi jika ianya melibatkan kebajikan rakyat dan kepentingan bersama. Kiranya peluang yang diberi tidak dapat dilaksanakan, maka tunggulah pilihanraya berikutnya untuk dijatuhkan hukumannya oleh rakyat.

No comments: