Thursday, November 18, 2010

Eid Adha

Eid Adha telah pun 2 hari berlalu. Di Australia, khususnya di Melbourne, Victoria, tarikh 10-Zulhijjah jatuh pada hari Selasa, 16/11/2010. Hari bekerja dan hari persekolahan di sini. Tiada cuti umum, terserah pada individu sendiri untuk mengatur cuti mereka.

Sehari sebelumnya, Izzuddin dan Hanisah yang bersekolah di Dandenong High School telah memaklumkan kepada pihak sekolah akan ketidakhadirannya. Solehah dan Imran di Dandenong North Primary School pula bersekolah seperti biasa kerana perlu mengikuti program berenang yang sedia diatur.

Malam Raya

Seusai solat Maghrib berjemaah pada malam raya, hati digamit kesayuan mendengar alunan takbir yang dilafazkan oleh Abah. Teringat akan keluarga di Terengganu, terutama Cik (panggilan untuk ibu) dan Ayah. Terbayang juga akan keseronokan berhari raya dan berkorban di kampung halaman. Telah 4 tahun kami beraya Eid Adha dan Eid Fitr di perantauan.

Kemeriahan Eid Adha di Terengganu melebihi kemeriahan Eid Fitr. Namun ianya tidak setara dengan kemeriahan ketika di zaman kanak-kanak dahulu. Kini kemeriahan seumpamanya semakin menghilang di telan zaman. Tidak kira Eid Adha mahupun Eid Fitr.

Solat Raya

Pagi Raya, bersama Laili, emak, abah, Iddin dan Nisah, kami ke Narre Warren North Public Hall untuk bertakbir dan menunaikan solat sunat Eid Adha bersama-sama etnik Melayu di Victoria, dianjurkan oleh Khairat Melayu Islam Victoria (KMIV).

Solat rayanya agak lewat, kira-kira jam 10:30 pagi. Kehadiran saudara sebangsa tidak ramai, sekitar 1/3 sahaja daripada solat Eid Fitr yang diadakan di Mt. Waverley lalu. Mungkin kerana hari bekerja dan mungkin juga disebabkan keseronokan Eid Adha tidak setanding dengan kegembiraan Eid Fitr. Allahu a’lam.

Seronok sekali dapat bersua muka dengan orang-orang lama, antaranya Haji Saleem, Haji Abdul Rahman, Sdr Abas, Hajjah Tini, Kak Mimi dan ramai lagi. Bolehlah dianggap sebagai pertemuan perpisahan sebelum kami berangkat pulang ke tanah air di awal tahun hadapan. Ampun maaf atas segala salah silap kami. Moga masyarakat Melayu Islam di Victoria berjaya menongkah arus globalisasi yang amat membimbangkan terutama kepada generasi mudanya. Ameen.

Intipati khutbah atas tajuk Pengorbanan Kepada Ibu Bapa amat menarik untuk direnungi. Sebagai seorang anak, tanggungjawab terhadap ibu bapa usah sekali-kali diabaikan. Laksanakanlah dengan penuh keikhlasan semata-mata untuk mendapat keredhaan Illahi. Insafilah akan perngorbanan mereka (terutama ibu) yang tiada tandingannya.

Jamuan Raya

Sekembalinya dari bersolat Raya, kami menyinggah di rumah Ustaz Zain-Saliza. Emak dan Abah adalah jemputan istimewa mereka, kami pun dapatlah merasa. Terima kasih Zain dan Ja.

Di sebelah petangnya, selepas anak-anak pulang dari sekolah, ahli keluarga Kg Dandy memenuhi jemputan dari Sdr Mokhtar-Yasmin @ Selbourn Ave, Mulgrave. Kami tiba sedikit lewat, setelah selesai bersolat Asar di rumah. Terima kasih tuan rumah.

No comments: