Monday, November 8, 2010

Minum Petang @ Bedwell Ave

Bertemu dan berpisah adalah aturan kehidupan. Bagi perantau yang mencari ilmu di bumi Australia ini, dihantar pula oleh majikan, sampai ketikanya perlu kembali ke tanah air. Begitu juga kami sekeluarga.

Di Dandenong, kami sekeluarga berserta keluarga Lajiman-Suraya adalah antara yang akan pulang ke tanah air dalam masa terdekat. Keluarga Lajiman dijadualkan berangkat pulang pada 18/12/2010 nanti, diikuti keluarga kami pada awal tahun hadapan.

Petang kelmarin (Sabtu), berkongsi majlis bersama-sama keluarga mereka, kami menjemput rakan-rakan sekampung, Kg Dandy serta kenalan seangkatan dari South Eastern, Bundoora dan Pascoe Vale bertandang ke rumah Lajiman-Suraya @ Bedwell Ave, Dandenong.

Majlis perpisahan tersebut diadakan khusus sebagai penghargaan kepada rakan-rakan yang telah banyak membantu, dari asalnya tidak pernah kenal mengenali, akhirnya akrab bagaikan adik beradik. Moga ikatan persaudaraan dan persahabatan yang sedia terjalin tidak terputus begitu sahaja, malah berpanjangan selamanya. Insya Allah. Ameen.
Sebahagian foto terdapat di Album Foto Kami.

Seawal jam 3:00 petang, laman belakang rumah mula dikunjungi para tamu. Lebih meriah lagi, setiap keluarga membawa buah tangan masing-masing untuk dikongsi bersama. Keempat-empat meja yang disediakan semuanya dipenuhi pelbagai juadah yang amat menyelerakan. Demikianlah adat-adat timur yang tetap segar diamalkan walaupun jauh di perantauan. Terima kasih kepada semua.

Pada ketika yang sama, kepulan asap dari BBQ berserta aroma bau lamb chop, ayam bakar dan sosej menjadi tarikan utama setiap orang. Setiap kali ianya dialihkan ke talam, setiap kali itulah dikerumuni, bagaikan semut dengan gula.

Melihatkan kemesraan rakan taulan, benar-benar melahirkan kesyahduan di hati. Betapa pada suatu hari nanti perpisahan bakal dilalui. Begitulah lumrahnya. Bukan hanya sebagai perantau di negara orang tetapi juga sebagai pedagang di muka bumi Allah SWT ini. Sesuatu yang perlu diinsafi.

Melewati jam 5:00 petang, para tamu mula meminta diri untuk pulang.

Kepada semua, berbanyak-banyak terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan di atas segala-galanya. Jika ingin dinukilkan setiap satu jasa baik kalian, rasanya tidak sepadan. Hanya kepada Allah SWT diharapkan pembalasanNya.

Begitu juga, mohon dimaafkan atas segala salah silap kami sekeluarga (juga mewakili keluarga Lajiman-Suraya). Moga antara kita semua tiada sebarang dosa yang bakal dituntut di hari pengadilanNya nanti. Ameen.

No comments: