Wednesday, November 10, 2010

Berkunjung ke Rhododendron Garden

National Rhododendron Garden adalah antara taman bunga yang menjadi tumpuan utama di Dandenong, lebih-lebih lagi ketika musim bunga seumpama sekarang. Keluasannya kira-kira 103 ekar (40 hektar) dengan lebih 30,000 pokok bunga rhododendron dan azalea mendominasi sebahagian besar kawasan taman. Protea, daffodil, cherry, magnolia dan hydrangea adalah antara lain-lain jenis bunga yang terdapat di sini.

Rhododendron Garden ini letaknya di Olinda, bersebelahan dengan Mt. Dandenong. Dari rumah kami hanya mengambil masa kira-kira 30 minit perjalanan melalui Belgrave-Monbulk-Olinda.

Pada petang Ahad baru-baru ini (7/11/2010) kami sekeluarga bersama-sama abah dan emak telah meluangkan masa bersiar-siar di taman bunga tersebut. Kami bertuah kerana tiada bayaran masuk dikenakan (percuma).

Menjengah di pintu masuknya, pandangan kami dihidangkan dengan persekitaran menghijau dengan bungaan berwarna-warni di merata ceruk. Melewati setiap pepohonan dengan jambakan bunga yang berbagai bentuk, warna dan jenis membuatkan diri begitu teruja sekali untuk menyentuh, menghidu dan yang pasti mengabdikan fotonya. Bagi penggemar bunga, keindahannya ibarat syurga bunga.

SubhanaLlah (Maha Suci Allah). Itulah yang selayaknya dilafazkan. Segala keindahan adalah ciptaanNya. Itupun hanyalah sekelumit sahaja jika dibandingkan keindahan bungaan di syurga nan hakiki. Pasti keindahan taman-taman syurga sebenar tidak terperi dan tiada tergambar oleh akal manusia yang amat lemah. Di dalam Al-Quran sering diungkapkan oleh Allah SWT akan keindahannya walaupun tidak menyeluruh, cukup untuk menyemai rasa rindu untuk menjadi ahli syurga.

Kini musim bunga telah pun di penghujung musim. Banyak kedapatan bunga-bunga yang mulai layu dan juga kering di tampuk. Sebahagiannya pula hanya tinggal tangkainya sahaja. Namun secara umum, seri keindahannya masih menyerlah.

Penerokaan kami bermula dengan Cherry Lawn, berehat seketika berhadapan Karume Bowl untuk makan tengahari dan bersolat Zohor sebelum menapak pula ke Magnolia Lawn, sehinggalah tiba di pinggiran kolam berdekatan Lyrebird Track. Tidak terlarat lagi untuk berjalan, kami berjalan balik ke pintu masuk untuk menaiki bas percuma untuk menyusuri laluan di sekitar taman.

Rupa-rupanya itulah perjalanan terakhir bas (jam 4:00 petang) untuk hari tersebut. AlhamduliLlah, berkesempatan juga kami mengelilingi taman selama 20 minit sambil menghayati setiap keindahan yang dijaga begitu rapi.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, anak-anak terlena kepenatan. Malamnya pun masing-masing tidur awal. Penatnya hanya Allah SWT yang tahu.

No comments: