Saturday, December 11, 2010

Happy Belated Birthday Iddin

Tanggal 10-Disember-2010 adalah ulangtahun kelahiran anak sulung kami, Muhammad Izzuddin yang ke- 14. Happy Belated Birthday Iddin.

Usia 14 tahun adalah usia remaja yang penuh ranjau dan pancaroba. Persekitaran moden yang dilatari pelbagai warna kehidupan menuntut penghakiman akal yang bijaksana dan saksama. Kiranya tersilap pertimbangan, natijahnya amat mengesankan.

Justeru itu nilai iman amat penting sebagai landasan pemutus dalam membuat keputusan. Insya Allah selamat di dunia dan di akhirat. Itulah harapan kami sebagai ibu dan ayah serta pedoman bagi adik-adik yang juga sedang menginjak usia mereka.

Sememangnya tidak menjadi amalan kami untuk mengadakan majlis sambutan. Jika ada pun hanya secara kecil-kecilan bersama ahli keluarga mahupun rakan-rakan sebaya. Itupun bergantung kepada keadaan. Bagi anak-anak, mereka amat memahaminya.

Cukuplah dengan sekeping kad ucapan dengan coretan yang disaluti harapan, impian dan doa dari setiap ahli keluarga. Moga-moga kita berbahagia selamanya.

Untuk anak-anak, biasanya ada hadiah untuk mereka. Mahal atau murah adalah subjektif. Bergantung kepada sejauh mana keperluan dan faedahnya. Bagi Iddin yang amat meminati sukan bolasepak, hadiahnya kali ini amat bermakna sekali untuknya. Impiannya yang sekian lama terpendam terkabul sudah. Kasut bola kini menjadi miliknya. Terbayang keseronokan pada wajahnya.

Kami sentiasa mengingatkan anak-anak, "Setiap kegembiraan dan keseronokan sebenarnya satu anugerah dan rahmat dari Allah SWT. Sewajarnyalah kita mengsyukurinya dengan lebih mendekatkan diri kepadaNya. Jadilah anak-anak yang soleh dan solehah".

Moga harapan menjadi kenyataan. Ameen.

No comments: