Saturday, December 11, 2010

1st Dan Tae Kwon Do

Izzuddin telah menyertai Tae Kwon Do sejak bersekolah di Malaysia lagi. Setibanya di Melbourne hampir 3 ½ tahun lalu, Iddin menyertai kelab OTC (Olympic Tae Kwon Do Club) cabang Dandenong di bawah kendalian Master Mohameddi. Di bawah asuhan dan disiplin yang diterapkan, Iddin akhirnya berjaya memperolehi tali pinggang hitam kira-kira 6 bulan lalu, mengakhiri koleksi tali pinggang berwarna (putih, kuning, biru, merah & hitam).

Di dalam TKD, tali pinggang hitam bukannya tahap tertinggi dan penamat, sebaliknya sebagai tanda berjaya mengharungi rintangan dan tekanan asas dalam menuntut ilmu bela diri. Dengan kata lain, ianya permulaan kepada perjuangan yang lebih besar. Kekuatan dalaman dan disiplin diri memainkan peranan yang penting.

Pada petang Khamis yang lalu (9/12/2010), bertempat di Menzies Community Hall, Iddin telah menjalani ujian kenaikan tali pinggang hitam, 1st Dan – tahap pertama dalam kategori Black Belt. Bersamanya adalah Izzati Wafir yang turut menjalani ujian yang sama. Hanya mereka berdua sahaja walaupun terdapat beberapa rakan seperguruan berada di tahap yang sama.

Tekanan ketika ujian amat berbeza sekali berbanding dengan siri-siri ujian sebelum ini. Beberapa peringkat ujian berlainan perlu dilalui dengan teknik dan kepakaran yang mantap berserta kawalan emosi yang bijak. AlhamduliLlah, segalanya dapat dilaluinya dengan baik dan memuaskan.

TAHNIAH Izzuddin. TAHNIAH Izzati. Nama mereka tertera pada tali pinggang hitam yang diperolehi dengan satu calit, tanda 1st Dan. Bagi Izzuddin, kejayaan ini juga sebagai hadiah ulang tahun kelahirannya yang ke-14 pada keesokan harinya (10/12/2010).

Kini kami sedang menunggu sijil perakuan yang bakal dikeluarkan oleh WTF (World Tae Kwon Do Federation) Australia. Dan yang paling ditunggu-tunggu adalah kad perakuan / keahlian yang akan dikeluarkan oleh WTF Korea. Dengan kad ini memudahkan Izzuddin menyambung sesi latihannya ketika pulang ke tanah air nanti.

No comments: