Thursday, November 25, 2010

Pulang Ke Tanah Air

Pagi ini abah dan emak berangkat pulang ke tanah air. Penerbangan Air Asia yang dinaiki berlepas sekitar jam 11:05 pagi dan dijangka tiba di LCCT kira-kira jam 4:30 petang. Moga penerbangan mereka selamat di bawah lindungan Allah SWT. Ameen.

Hampir 3 bulan abah dan emak berada di Australia. Suatu jangka waktu yang agak lama, lebih-lebih lagi bagi insan yang telah pun berusia.

Di saat Ramadhan berbaki 10 hari, mereka tiba di Melbourne, seterusnya berhari raya bersama Eusni Rahayu sekeluarga di Sydney. Dua bulan di sana, mereka bertandang pula ke Melbourne, tinggal bersama kami selama hampir 3 minggu sehinggalah hari ini.

Meminjam kata-kata Abah, "Segalanya adalah ketentuan Illahi. Betapa indahnya perjalanan yang diaturNya. Ianya suatu ni'mat yang sewajarnya disyukuri".

Abah menyambung,"Kita perlu ingat bahawa perjalanan sebenarnya adalah menuju akhirat. Maka setiap orang wajib menyediakan bekalan untuk ke sana". Satu peringatan yang kerap diulangi oleh Abah setiap pagi ketika menyampaikan tazkirah ringkas selepas solat Subuh.

Abah juga sentiasa mengingatkan agar sentiasa menjaga solat terutama kepada cucu-cucunya. Solatlah yang akan membahagiakan diri kita di dunia dan di akhirat kelak. Di samping itu jadikanlah amalan membaca Al-Quran sebagai rutin harian dan berusahalah menghafalnya sebanyak mungkin.

Itulah yang menjadi amalan harian Abah dan Emak. Selang masa terluang terisi dengan membaca dan menghafal Al-Quran serta berzikir kepadaNya.

Ketika bertolak ke Melbourne Airport, anak-anak masih belum ke sekolah. Masing-masing dirundung sayu, sedih untuk berpisah. Seorang demi seorang diciumi dan dipeluk oleh Atuk dan Nenek. Imranlah yang kelihatan paling sugul. Pesannya,"Bila kita orang balik Malaysia nanti, Atuk dengan Nenek datang ambil kat airport, ya". Insya Allah, 1 ½ bulan lagi tidak lama.

Moga dipanjangkan usia dan dipermudahkan segala urusan. Ameen.

1 comment:

Zul-Elle said...

"Segalanya adalah ketentuan Illahi. Betapa indahnya perjalanan yang diaturNya. Ianya suatu ni'mat yang sewajarnya disyukuri". - kata nasihat dan peringatan yg. amat berharga!