Tuesday, November 21, 2017

Cuti2 Malaysia > Mendaki Bukit Keluang

Pada 19 Oktober lalu ketika menghadiri Majlis Khatam Hafazan al-Quran di MRSM Kota Putra, kami bermalam di Bukit Keluang Beach Resort - resort berkonsep senibina Melayu. 

Salah satu Laluan ke Puncak
Turut serta adalah Hanisah dan Imran serta Abah, Emak dan Fairuz bersama ketiga-tiga orang anaknya; Karimah, Hawa dan Wafi. Mengambil peluang berjalan-jalan makan angin sempena cuti persekolahan.

Ketika kami berdua bersama abah dan emak meraikan majlis khatam Solehah di maktabnya, Fairuz berserta kelima-lima anak mempunyai rancangan lain - mendaki Bukit Keluang yang terletak hanya sekitar 200 meter sahaja dari resort

Sebenarnya tiada perancangan awal untuk mendaki, jadi tiada persediaan khusus termasuk kasut yang bersesuaian. Yang ada hanyalah selipar dan capal. Pakai sahajalah apa yang ada, asalkan matlamat tercapai. 

Difahamkan terdapat beberapa laluan mendaki untuk sampai ke puncak Bukit Keluang. Tiada siapa yang tahu laluan mana yang lebih mudah, cepat dan kurang risiko. Lebih-lebih lagi bagi yang tidak pernah mendaki dan turut disertai oleh kanak-kanak. Hanya Imran yang pernah ke sana pada awal tahun ini. Itupun dibawa oleh keluarga angkatnya, Ustaz Zaki.

Untuk memudahkan pendakian, pilihan mereka adalah menggunakan laluan bertangga. Rupa-rupanya laluan yang diambil hanyalah sebahagian sahaja bertangga. Selebihnya perlu mendaki di celah-celah pokok sambil berpaut pada tali yang disediakan. 

Cabaran yang amat menyulitkan serta memenatkan. Jika diikutkan hati, ingin sahaja berhenti mendaki dan turun ke kaki bukit.  Namun berbekalkan semangat kental, akhirnya mereka berjaya juga tiba di puncak Bukit Keluang. TAHNIAH...!

Hilang seketika rasa penat. Malah teruja pula melihat keindahan panorama alam sekitar. Bukan sahaja pepohonan menghijau tetapi nun jauh saujana mata memandang... terbentang luas Laut Cina Selatan nan tenang. 

Cabaran seterusnya adalah turun ke kaki bukit, juga menggunakan laluan yang sama sewaktu naik. Kesukarannya lebih dirasai lebih-lebih lagi ketika berada di laluan yang curam. Apatah lagi apabila melihat tingginya lereng bukit yang perlu dituruni... seram sejuk dibuatnya. Syukurlah ada tali rentang untuk berpegang.

Akhirnya mereka tiba juga di kaki bukit. AlhamduliLLAH... Lega. Tampak semuanya kepenatan. Ingatkan semuanya tidak berdaya lagi tetapi tidak bagi anak-anak bertiga; Imran, Hawa dan Wafi... bergegas pula mereka untuk berendam di kolam mandi. Aduhai..! Dah nama anak-anak, penatnya sekejap sahaja, yang penting seronok...!

Sebenarnya telah pun hampir 5 tahun kami berdua berulang alik ke Besut tetapi tidak pernah lagi berkesempatan mendaki Bukit Keluang. Malah pantainya pun belum sempat untuk duduk bersantaian atau mandi manda. Begitu juga pulau-pulau di sekitarnya sentiasa terpanggil untuk berkunjung tetapi masih belum kesampaian. Segala hajat terpendam masih belum tertunai. In shaa ALLAH suatu hari nanti akan jadi kenyataan dengan asbab Imran masih lagi ada di Imtiaz Besut untuk jangka masa 4 tahun lagi.

No comments: