Saturday, November 11, 2017

Muhasabah Di Sebalik Musibah

Kejadian buruk lazimnya dianggap sebagai musibah termasuklah bencana alam. Tidak kiralah samada atas ketentuan ILLAHI mahupun disabitkan kecuaian manusia. Datangnya tidak berjemput, perginya amat diharapkan.
Cities: melbourne 1, bush, 2009
Nostalgia... Black Saturday (7 Feb 2009) di Victoria, Australia
Mutakhir ini kerap kali kedengaran bermacam jenis bencana yang melanda alam semesta, antaranya Taufan Harvey, Irma, Maria dan Nate di Amerika Syarikat; kebakaran hutan di New South Wales dan California; letusan Gunung Agung di Indonesia, beberapa siri gempa bumi di New Caledonia dan Tonga.

Tidak terkecuali bencana banjir dan tanah runtuh di India, Bangladesh dan Nepal yang meragut lebih 1,200 nyawa. Malah banyak lagi bencana yang berlaku di seluruh dunia.

Menjelang penghujung tahun, negara kita sinonim dengan banjir terutama di negeri-negeri Pantai Timur Semenanjung. Walaupun sudah kalih (biasa) tetapi adakala ancamannya tidak dijangka, mampu melumpuhkan segala-galanya. Contohnya banjir besar di Kelantan pada akhir tahun 2014 yang dikenali sebagai Bah Kuning yang menenggelamkan sebahagian besar jajahan di negeri tersebut.

Terbaru... pada 5 November lalu, Banjir Kilat melanda seluruh Pulau Pinang menyebabkan terputus hubungan. Dikatakan berpunca daripada hujan lebat selama 15 jam tanpa henti dan bertembung pula dengan air pasang di laut. Diburukkan lagi dengan kerja-kerja pembinaan atas nama pembangunan yang tidak mengendahkan sistem perparitan.

Banjir di Pulau Pinang
Setiap bencana yang berlaku biasanya dikaitkan dengan fenomena alam. Sudah taqdir ILLAHI. Terimalah dengan penuh redha. Ya... bagi yang beriman, begitulah selayaknya kerana setiap yang berlaku adalah ketentuan daripadaNYA.

Namun sebagai insan, sewajarnya kita mengambil iktibar atau pengajaran di sebaliknya. Renungi dan selidiki segala punca yang menyebabkan berlaku bencana tersebut.

Firman ALLAH SWT,
"Telah terlihat kerosakan di darat dan di laut disebabkan oleh perbuatan tangan manusia. ALLAH mahu mereka merasakan sebahagian daripada (akibat) perbuatan mereka agar mereka kembali (ke jalan yang benar)" (Surah ar-Rum: 41)
Sekiranya berpunca daripada kecuaian manusia, penyelewengan kuasa, keangkuhan penguasa dan kemungkaran berleluasa, maka insafilah dan berusahalah untuk perbaiki diri/ komuniti/ institusi agar lebih berintegriti. Pastikan setiap peraturan dipatuhi agar tidak berulang lagi sebarang kesilapan yang boleh mengundang bencana. 

Dengan kata lain, ketelusan dan ketulusan dalam mematuhi peraturan sedia ada samada yang ditetapkan manusia, apatah lagi ketetapan hukum Yang Maha Berkuasa.

Bagi menghadapi apa-apa bentuk kemungkinan bencana, maka persediaan dan persiapan perlukan dilakukan sedari awal. Bukan sahaja dalam bentuk bantuan tenaga kerja, peralatan, pengangkutan, perubatan dan makanan tetapi termasuk sama kecanggihan teknologi dalam membuat ramalan serta prosedur bantuan kecemasan yang berstruktur dan pantas bertindak.

Justeru itu marilah sama-sama kita bermuhasabah demi mencari penyelesaian yang terbaik untuk semua. Ini kerana di sebalik sesuatu musibah yang berlaku pasti ada hikmah dan ibrah (pengajaran)nya. Itulah salah satu kaedah ALLAH SWT mendidik jiwa setiap insan kearah mendekatkan diri kepadaNYA.

بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
"Dengan nama Allah, dengan nama-Nya tidak akan berbahaya sesuatu yang ada di bumi maupun yang ada di langit, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"

Moga ada manafaatnya...

No comments: