Monday, November 6, 2017

SPM 2017 > Selamat Berjuang...!

Hari ini, 06 November 2017... bermulalah perjuangan terakhir para pelajar Tingkatan 5 di seluruh negara. SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) menjadi medan percaturan untuk mencorak sebahagian daripada rona kehidupan mendatang.

Nur Solehah
Seramai 443, 883 orang calon SPM kini sedang berjuang di seluruh negara dan Nur Solehah adalah salah seorang daripadanya. Inshaa ALLAH perjuangan Solehah bersama-sama rakan-rakan sepersekolahannya di MRSM Kota Putra, Besut akan berakhir pada 27 November nanti.

Dalam kalangan ahli keluarga terdekat, sepupu Solehah... Arif Farhan Fahimey yang bersekolah di Kuala Lumpur juga menduduki SPM 2017.

SPM adalah cabaran getir yang perlu dilalui. Debarannya amat terasa sehingga boleh menimbulkan tekanan perasaan yang tidak ketentuan. Inilah juga yang diluahkan oleh Solehah kepada kami.

Pesan kami... perbanyakkan beristighfar, sentiasa mengingati ALLAH SWT dan bersalawat ke atas RasuluLLAH SAW serta keluarga baginda. Mohon agar dikurniakan ketenangan, ditajamkan pemikiran, mengingati apa yang lupa dan dipermudahkan segala urusan terutama ketika berada di dewan peperiksaan.
 
Kenangan Bergraduasi
Di samping itu jaga kesihatan diri dengan tidur awal terutama pada malam peperiksaan. Makan minum perlu dijaga dan jangan sesekali tertinggal untuk makan pagi dan tengahari sekiranya tidak berpuasa sunat.

Seterusnya fokus sepenuhnya dan jawablah dengan tenang serta bahagikan masa dengan sebaiknya agar semua soalan dapat dijawab dalam waktu yang ditetapkan.

Inshaa ALLAH setiap masa kami doakan yang terbaik untuk Solehah agar beroleh kejayaan dan kecemerlangan bagai yang diimpikan, sekaligus membawa kebahagian hidup di dunia, terlebih lagilah di akhirat yang kekal abadi. Ameen.

Begitu juga kepada para pelajar Tingkatan 5 MRSM Kota Putra. Tidak dilupakan kepada Arif Farhan dan semua pelajar yang menduduki SPM 2017. All The Best...!


اَللَّهُمَّ لا سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَ أَنْتَ تَجْعَلُ الْحَزْنَ إِذَا شِئْتَ سَهْلاً

“Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali apa yang Engkau jadikan mudah. Sedangkan yang sukar Engkau boleh jadikan mudah sekiranya Engkau menghendakinya menjadi mudah”.

No comments: