Friday, November 3, 2017

Khatam Hafazan al-Quran MRSM Kota Putra ke-6

AlhamduliLLAH... pada 19 Oktober 2017 bersamaan 30 Muharram 1439H telah berlangsungnya Majlis Khatam Hafazan al-Quran kali ke-6 bertempat di Dewan Ulul Albab, MRSM Kota Putra, Besut, Terengganu yang telah dirasmikan oleh YDP MAIDAM, Datuk Shaikh Harun.

Para Huffaz Bersama Para VIP
Majlis Khatam Hafazan al-Quran ini adalah acara tahunan yang menghimpunkan para pelajar MRSM Kota Putra yang khatam tasmi' 30 juzuk al-Quran sepanjang tahun semasa. Untuk tahun 2017, seramai 103 orang huffaz dari Tingkatan 2 - Tingkatan 5 telah diraikan dan Nur Solehah adalah salah seorang daripadanya.

Nur Solehah menerima Sijil Khatam Hafazan
AlhamduliLLAH dan TAHNIAH Solehah...!

Hampir 5 tahun, siang dan malam menempuh penat-jerih bagi melancarkan hafazan, akhirnya tercapai apa yang dicita-citakan. Satu kejayaan dan pencapaian peribadi yang amat bermakna untuk Solehah.

Dalam kekangan jadual pengajian harian yang amat padat dengan cabaran 3 peperiksaan besar yang berturutan tahun; PT3-IGCSE-SPM bukanlah satu rutin mudah untuk dirangkumkan sekali dengan matlamat khatam hafazan al-Quran.

Sememangnya amat menekan perasaan. Namun tiada yang mustahil jika disertakan dengan daya usaha yang gigih untuk mencapainya. AlhamduliILLAH... Selayaknya pujian hanya untukNYA.

Dan sesungguhnya KAMI telah memudahkan al-Quran untuk menjadi peringatan, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil pengajaran? (Surah al-Qamar: 17) 

Di sebalik keterujaan dan kepuasan diperakui sebagai seorang hafizah, sebenarnya terbeban satu amanah yang amat besar iaitu berusaha mengekalkan hafazan Quran dan mentadabbur maknanya serta diamalkan dalam kehidupan seharian. Moga sentiasa dipermudahkan ALLAH SWT untuk istiqamah bersama al-Quran. Ameen.

Solehah bersama Atuk, Nenek dan Ibu seusai majlis
Itulah juga yang dipesan oleh Ustaz Pakhruddin ketika sesi taujihad serta disentuh pula oleh Tuan Pengetua, En Jasmi dan Datuk YDP MAIDAM dalam ucapan mereka.

Dengan kejayaan Solehah dan para huffaz ini, diharapkan ianya menjadi pembakar semangat serta motivasi kepada rakan-rakan dan adik-adik yang lain untuk mengejar matlamat Khatam Hafazan al-Quran... khususnya kepada si bongsu kami, Muhammad Imran yang sedang menekuni hafazan al-Quran di SM Imtiaz Besut.
"Ya ALLAH, Berikan kami beroleh daripada isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ameen"
Setinggi-tinggi penghargaan kepada para guru atas segala didikan dan tunjuk ajar. Moga kalian sentiasa dirahmati ALLAH SWT. Ameen.

No comments: