Sunday, December 3, 2017

Cuti2 Malaysia > Taman Tamadun Islam

Dari Besut, kami bertolak ke Kuala Terengganu untuk menziarahi keluarga di kampung.

Berlatarbelakang Pintu Masuk Taman Monumen
Pada ruang masa yang ada, kami berkesempatan mengunjungi Taman Tamadun Islam (TTI) yang terletak di Pulau Wan Man, tidak jauh daripada Muzium Negeri Terengganu yang tersergam di Kg Losong Panglima Perang. 

Umumnya terdapat 2 zon utama di TTI iaitu Taman Monumen (Monument Park) dan Taman Awam (Public Park). Di TTI juga terdapat Masjid Kristal dan Pusat Konvensyen.

Enam tahun dahulu (tahun 2011), kami sekeluarga pernah datang ke TTI ini. Tumpuan kami pada kali ini masih sama iaitu meninjau puluhan replika masjid/ menara/ istana/ kota pertahanan yang terkenal di seluruh dunia di Taman Monumen.

Tiada banyak bezanya... yalah apa lagi yang diharapkan kecuali satu dua monumen baru sebagai daya tarikan tambahan, antaranya Kincir Air dan Virtual Hajj.

Bagaikan gergasi di hadapan Masjid Sultan, Singapura
Namun bagi keluarga Fairuz, ianya kunjungan julung-julung kali.. pastinya satu pengalaman dan perkongsiaan pengetahuan yang amat bermakna. Banyak maklumat yang boleh dihadamkan sambil menghayati kehalusan senibina setiap binaan dan rentetan kisah di sebaliknya. Sekaligus mengkagumi kehebatan tamadun Islam yang merentasi zaman... kekal hebat sehingga kini.

Semua monumen amat menarik perhatian kami, antaranya Kudus Minar di Jawa dengan pergaruh Hindu, Taj Mahal di India melambangkan cinta kasih suami-isteri, Masjid Pattani yang menyerupai Taj Mahal, Masjid Kul Sharif di zaman Kremlin, Russia, Menara Berpusing pada Masjid Utama Samarra Iraq, Masjid Sulaiman berkubah biru di Turki, Kubu Citadel Aleppo di Syria dan Menara Masjid Xian di China yang dibina oleh Laksamana Haji Cheng Ho.

Menara Berpusing Masjid Samarra, Iraq
Tidak terkecuali Masjid Negara di Kuala Lumpur, Masjid Nabawi di Madinah dan Masjidil Haram di Mekah serta Kubbah As-Sakhrah di Palestin yang masyhur dengan batu suci ketika peristiwa Mi'raj RasuluLLAH SAW.

Namun beberapa monumen dalam proses penyenggaraan, antaranya Al-Hambra dan Masjidil Haram kerana terdapat kerosakan terhadap struktur binaannya.

Ketika kunjungan kami pada petang Jumaat, 20 Oktober 2017 tersebut, banyak kereta di ruang parkir tetapi hanya kelihatan beberapa orang pengunjung sahaja di Taman Monumen. Sebahagian besarnya datang beriadah di sekitarnya sahaja. Mungkin sebahagian besarnya penduduk tempatan yang meluangkan masa bersama keluarga di hujung minggu.

Dijangkakan pengunjung utama ke Taman Monumen adalah 'pelancong pertama kali' samada dari dalam negeri mahupun luar negeri Terengganu terutama pada musim cuti persekolahan. Kebanyakannya beranggapan cukuplah sekali sahaja datang kerana semuanya sama sahaja. Tambahan pula bayaran masuknya sedikit mahal - RM22.90 untuk dewasa dan RM15.90 untuk kanak-kanak.

Masjid Kristal
Sebagai kenang-kenangan, para pengunjung boleh mengabadikan foto berlatarkan Taman Tamadun Islam mahupun Taman Monumen dengan bayaran tertentu, bergantung kepada saiz foto dan jenis bingkai yang dipilih.

Malah terdapat ratusan jenis cenderamata menarik di Kedai Cenderamata untuk dijadikan ole-ole untuk dibawa pulang. Tidak sewajarnya dilepaskan oleh para pengumpul cenderamata.

Sebelum meninggalkan Taman Tamadun Islam, sempat kami luangkan masa makan-makan di  Bbeteng Restaurant, menghadap ke Sungai Terengganu sambil melihat bot-bot penumpang (cruise) memudiki ke hulu dan hilir sungai.

Tidak lengkap kunjungan ke TTI jika tidak menyinggah di Masjid Kristal yang terkenal dengan keunikan senibinanya menggunakan keluli dan kaca yang menbentuk pemandangan seperti kristal.

AlhamduliLLAH... masing-masing pulang dengan kepuasan hati. Tercapai sudah misi 2 dalam 1 - Ziarah Keluarga Sambil Melancung.

Moga ada manafaatnya. Ins shaa ALLAH.

No comments: