Tuesday, December 19, 2017

The Big Bad Wolf 2017

The Big Bad Wolf Book Fair yang diadakan setiap akhir tahun mulai tahun 2009 adalah antara pesta buku tahunan terbesar dan paling tersohor di Malaysia di samping Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur.

Untuk tahun 2017, The Big Bad Wolf Book Fair ini telah berlangsung selama 11 hari iaitu dari 8 Disember sehingga 18 Disember yang lalu. Sebanyak 4.5 juta buku disediakan dengan majoritinya dalam Bahasa Inggeris dari para penerbit luar negara. Terdapat juga pertambahan buku dalam Bahasa Melayu dan juga Bahasa Mandarin.

Teruja di celah timbunan buku
Sejak kembali dari kelana di Australia pada awal tahun 2011, sehingga kini kami tidak pernah ketinggalan untuk mengunjunginya. Dengan longgokan jutaan buku dari pelbagai genre, ditambah pula dengan tawaran harga yang mengiurkan... pasti sekali meruntun nafsu para peminat buku untuk memiliki setiap buku yang menarik hati. Tidak sedar telah pun penuh troli yang disorong.

Saban tahun lokasi pesta buku ini masih tetap di lokasi yang sama iaitu di MIECC, The Mines, Seri Kembangan, Selangor. Menariknya ianya dibuka 24 jam sehari semalam, bermula pada pagi hari pertama sehinggalah ke tengah malam hari terakhir. Terserah kepada para pengunjung untuk memilih masa kunjungan yang sesuai.

Pengalaman kami sekeluarga, kami pernah menerjah pesta buku ini seawal jam 2:00 pagi dan tiba di rumah sebelum masuk waktu Subuh. Adakalanya kami pergi selepas solat Subuh. Untuk tahun ini, kami pergi ke MIECC pada petang Ahad, 10/12/2017. Itulah sahaja yang kesempatan masa yang ada tetapi cuma bertiga sahaja iaitu bersama Solehah dan Imran. Ibunya berserta Hanisah ada urusan yang perlu diutamakan.

Buku Pilihan kami kali ini
Petang tersebut  hujannya agak lebat dan sekitar MIECC sesak dengan kenderaan, namun segalanya dipermudahkan ALLAH SWT. AlhamdulILLAH.

Untuk memilih buku yang diingini, cukuplah membelek helaian muka surat sekadarnya sahaja. Tidak perlu membuang masa kerana terlalu banyak meja yang perlu disinggahi. Terasa berkenan di hati, masukkan sahaja ke troli.

Di akhir jelajah, duduklah di Sorting Corner untuk membuat pemilihan buku yang sebenar-benarnya diperlukan. Jangan lupa pula dengan bajet yang disediakan. Usah terlalu mengikut nafsu. Selebihnya letakkan sahaja di dalam kotak yang disediakan.

Di peringkat awal, kami memang kemaruk dengan kepelbagaian buku yang ditawarkan sehingga hampir mencecah ribuan ringgit. Selepas itu masing-masing pandai mengukur keperluan diri. Apakan tidaknya, sehingga kini masih kedapatan buku yang belum pun dibaca lagi.

Untuk kali ini, kami hanya berbelanja hanya sekitar RM 100 sahaja. AlhamdulILLAH... Tambahan pula rak buku di rumah pun dah melimpah ruah... Nak bagi buku kat orang terasa sayang... Tunggulah apa tindakan seterusnya.

No comments: