Saturday, December 23, 2017

Zubireans @ Tanjung Bidara Beach Resort

Arwah Hj Zubir-Hjh Tayyam
Tahun ini keturunan Hj Zubir-Hjh Tayyam bertemu lagi. Bersama-sama mempereratkan silaturrahmi di kalangan ahli keluarga sambil saling kenal mengenali ahli keluarga yang baru.

Tidak pasti pula sambutan Hari Keluarga Hj Zubir ini untuk kali yang ke berapa. Lazimnya ianya diadakan setiap tiga tahun sekali. Telah banyak lokasi yang pernah menjadi tapak sambutan; antaranya di Desaru, Gua Tempurung, Janda Baik dan Kuala Linggi.

Untuk kali ini, JK Penganjur telah pun mengaturkan Hari Keluarga selama 2 Hari 1 Malam (16 Dis ~ 17 Dis, 2017) bertempat di Tanjung Bidara Beach Resort, Melaka. Sebanyak 14 chalet dan 8 bilik telah ditempah khusus untuk yang hadir.

Tanjung Bidara Beach Resort ini sebenarnya telah pun lama beroperasi, lebih 30 tahun usianya. Bagi kami tarikan utamanya adalah kolam renang dan lebih istimewa lagi adalah pantai bersebelahannya yang mengunjur landai ke Selat Melaka.

Sebahagian daripada Zubireans
Difahamkan sehingga kini ahli keluarga Hj Zubir telah pun hampir mencecah 270 orang kesemuanya. Namun untuk sambutan Hari Keluarga kali ini hanya sebahagian sahaja yang dapat turut serta. Sebahagiannya lagi terikat dengan komitmen kerja dan lain-lain urusan yang tidak dapat dielakkan.

Apakan daya... kita hanya merancang, selebihnya adalah ketentuan ILLAHI. Tidak mengapa, In shaa ALLAH moga dipanjangkan usia, maka dipertemukanNYA di lain kesempatan. Aameen.

Agenda Hari Keluarga bermula dengan makan tengahari yang disediakan, diikuti pendaftaran masuk chalet/bilik. Di sebelah petang adalah acara bebas. Bagi anak-anak kecil, kolam renang adalah igauan mereka. Manakala anak-anak remaja dan dewasa pula lebih tertumpu ke pantai dan laut.

Sebenarnya di sekitar Tanjung Bidara terdapat beberapa tempat menarik yang boleh dikunjungi antaranya Kompleks Falak Al-Khawarizmi, Pusat Penetasan Penyu Karah dan kampung-kampung tradisional.

Menunggu acara pantai...
Di sebelah malamnya pula tercipta sejarah tersendiri bagi ahli keluarga Hj Zubir di mana berlangsungnya Mesyuarat Agung Pertama IKHLAZ setelah pendaftarannya sebagai sebuah persatuan telah diluluskan oleh Pendaftaran Pertubuhan sejak setahun lalu. 

IKHLAZ adalah singkatan kepada Persatuan Ikatan Keluarga Hj Zubir 1909 dan 1909 pula merujuk kepada tahun kelahiran Tn Hj. Zubir. Secara rasminya IKHLAZ mempunyai barisan kepimpinan yang diperakui umum.

Mesyuarat yang dijangkakan sekitar 1 jam sahaja rupa-rupanya mengambil masa yang lebih lama. Sememangnya begitulah lumrahnya, apatah lagi Mesyuarat Agung. Namun semuanya tetap teguh berbekalkan semangat kekeluargaan yang jitu. TAHNIAH Zubireans walaupun makan malamnya terlewat dari masa yang ditetapkan.

Keesokan harinya dimulakan dengan solat Subuh berjemaah, diikuti dengan sesi tazkirah ringkas peri pentingnya perpaduan di kalangan ahli keluarga dibentuk atas dasar ukhuwah Islamiah. Selepas sarapan pagi, bermulalah acara sukaneka bertempat di pesisiran pantai.

Seronok bersama kenalan baru
Pelbagai permainan berkumpulan dilangsungkan seperti golek bola gelung rotan, pindah gelang getah dengan straw di mulut, perah air dalam botol, bola tampar pantai dan tarik tali. Anak-anak tidak sabar-sabar lagi untuk menghabiskan setiap permainan kerana tumpuan sebenar mereka adalah berendam di laut.

Menjelang jam 12:00 tengahari, masing-masing mula mendaftar keluar... mula bergerak meninggalkan Tanjung Bidara ke destinasi tersendiri. Yang tinggal hanyalah kenangan indah yang pasti tidak dapat dilupakan terutamanya jiwa yang mekar dengan ikatan silaturahmi yang bakal kekal mewangi selamanya.

No comments: