Monday, July 17, 2017

Tinggal Berdua...

Salam Syawal untuk semua pengunjung Salam Monash. 

Macam mana dengan puasa sunat 6 hari di bulan Syawal ni... dah cukup ke belum? Seminggu lagi berbaki... usahakanlah yang terbaik. Jadikan ganjaran pahala yang menyamai setahun berpuasa (lanjutan daripada puasa sebulan Ramadhan) sebagai motivasi dan inspirasi demi mendapatkan redha ILLAHI. Tidak nampak di dunia tetapi yakinlah akan keberuntungannya di akhirat. Itukan janji ALLAH SWT...

Kenangan... Raya 2016
MAAF... lama kami tidak bersiaran. Bukan tiada masa tapi tiada semangat untuk menulis. Setiap kali teringatkan blog ni kosong tanpa entri... maka timbullah keinginan untuk mencoretkan sesuatu tetapi sering kali itu pula tewas dek semangat yang merudum jatuh... Aduhai semangat... semangat...!

Sejak awal tahun ini kami telah pun berpindah rumah... berhijrah dari Hulu Kelang ke Puchong... berjarak sekitar 40km. Selama ini kami tinggal bersama emak dan abah serta adik-adik.

Sememangnya telah lama kami menyimpan hasrat tinggal di Puchong... di rumah sendiri tetapi tertangguh selama 6 tahun... semata-mata bagi memastikan pembelajaran anak-anak di sekolah asal mereka di Hulu Kelang tidak terganggu dek persekitaran yang baru.

Setelah seorang demi seorang tamat persekolahan mereka di Hulu Kelang dan meneruskan pengajian di sekolah berasrama penuh/ institusi pengajian tinggi, barulah tercapai hajat untuk berpindah rumah. AlhamduliLLAH...

Kenangan.... Dandenong, Australia
Cuma kini kami terasa kesunyian tanpa anak-anak bersama. Semuanya tiada di depan mata. Izzuddin kini di California, USA... In shaa ALLAH setahun lagi tamatlah pengajiannya. Hanisah pula baru mendaftar masuk ke Program Ijazah di Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS). 

Solehah kini di MRSM Kota Putera, Besut.. sedang menghitung hari bagi menghadapi SPM di penghujung tahun ini. Manakala Imran juga di Besut... baru 6 bulan (Tingkatan 1) di SM Imtiaz Besut.

Terasa cepatnya zaman kanak-kanak mereka berlalu. Itulah roda kehidupan.

Maka setiap hari tinggallah kami berdua di rumah. Tidak dinafikan akan hadir rasa sunyi dan rindu kepada anak-anak. Maka telefon, WhatsApp dan Skype-lah yang menjadi pengubatnya. AlhamduliLLAH.... Di penghujung minggu pula adalah teman tambahan... Hanisah.

Semuanya ini adalah pengorbanan dalam mencorak rencah kehidupan yang lebih bermakna di masa hadapan anak-anak terutama dari sudut disiplin diri, berdikari dan ketahanan diri. Dengan kehidupan persekitaran berasrama penuh dan jauh dari keluarga, In shaa ALLAH kami yakin ianya mampu mengubah diri. Memanglah terasa pilu di hati tetapi segalanya perlu dilalui. Itulah pandangan dan pegangan kami... 

Moga rahmat ALLAH SWT sentiasa bersama kita... Aamiin.

No comments: