Friday, July 21, 2017

Cuti2 Malaysia > Muzium Telekom

Beredar dari Pameran Raja Kita di Muzium Diraja, kami terus ke Muzium Telekom di persimpangan Jalan Raja Chulan dan Jalan Gereja. Itulah antara idaman Imran sejak dahulu. Akhirnya termakbul juga. AlhamduliLLAH.

Kami menjangkakan ada ruangan parkir yang disediakan untuk pelawat muzium, rupa-rupanya tiada. Berpusing-pusing kami mencari tempat parkir di sekitarnya.. jumpalah yang paling dekat... RM5.00/jam. Aduhai mahalnya..! Apakan daya... inikan Bandaraya Kuala Lumpur..! Target kami.. sesi lawatan perlu dihabiskan dalam masa sejam untuk mengelakkan tambahan caj parkir yang pastinya juga mahal..

Muzium Telekom, asalnya bangunan ibusawat telefon manual jenis central battery yang mula beroperasi pada tahun 1928. Ianya dilengkapi ruang kabel bawah tanah dan susun atur lantai bagi memuatkan kelengkapan peralatan telekomunikassi di zaman itu.

Bangunan 3 tingkat bercirikan senibina Greek dengan gaya binaan neo klasik kurun ke-19 ini tampak agak unik dengan adanya deretan  8 tiang ionia yang diapit oleh 2 menara. Ianya dibuka secara rasmi sebagai Muzium Telekom pada 3 Jun 1994.

Terdapat 2 galeri utama iaitu Galeri Sejarah di Aras 1 dan Galeri Moden di Aras 2 yang dipersembahkan secara interaktif, unik dan menarik bagi menggambarkan kewujudan sistem komunikasi sejak era pra sejarah sehinggalah berkembang ke era moden.

Hakikatnya sistem komunikasi telah pun bermula sejak diciptakan alam ini di mana ianya berlaku secara tabii. Setelah terciptanya manusia, maka terciptalah juga sistem komunikasi sesama mereka. Semuanya itu aturan ALLAH SWT.

Namun untuk catatan sejarah, sistem komunikasi mula dikesan dengan terjumpanya lakaran-lakaran pada dinding-dinding gua.

Di Malaysia, ianya ditemui di Gua Tambun, Perak sekitar 500 Tahun Sebelum Masihi. Begitu juga dengan Batu Bersurat di Terengganu (Tahun 1303 Masihi). Sampan, gajah dan merpati juga sebahagian daripada sistem komunikasi awal, termasuklah juga ketuk-ketuk.

Sistem telekomunikasi moden mula bertapak di negara kita sekitar tahun 1870an dengan terciptanya telegraf (Morse Code).

Seterusnya perkhidmatan telefon semakin berkembang mulai tahun 1928 setelah terbinanya ibu sawat telefon manual. Ketika ini khidmat telefonis digunakan untuk menyambung panggilan sebelum era telefon digital mengambil tempat selepas tahun 1985.

Era penyiaran melalui sistem radio pula diperkenalkan pada tahun 1936 dan diperkemaskan lagi dengan sistem gelombang mikro pada tahun 1958, seterusnya stesen televisyen pertama mula beroperasi pada tahun 1963.

Kesemua imbauan sejarah secara berperingkat ini dapat diselusuri seawal kaki melangkah masuk ke Aras 1. Perhatikan dengan teliti perkembangannya untuk mendapat gambaran yang jelas sejarah telekomunikasi, khususnya di negara kita dan di dunia amnya. Apatah lagi sebahagian besarnya tidak sempat dilalui oleh generasi muda sekarang.

Di Galeri Moden pula suasananya amat berbeza sekali. Para pengunjung pasti terpegun melihat persekitarannya yang tampak hidup dan meriah. Turut dipamerkan di sini ialah produk-produk dan perkhidmatan-perkhidmatan yang ditawarkan oleh Telekom Malaysia.

Dengan teknologi telekomunikasi (termasuklah internet) yang terus berkembang pesat, terciptalah perlbagai inovasi canggih yang segalanya bagaikan di hujung jari sahaja. Selebihnya tidak perlulah diperincikan kerana masing-masing sedang terkesan dengan tempiasnya.

Tidak dinafikan, kini sistem telekomunikasi adalah suatu keperluan. Cuma ledakan maklumat tanpa sempadan ini memerlukan jati diri dan keimanan yang jitu. Baik dan buruk bercampur baur. Ianya boleh membawa kita ke syurga atau menjerumuskan kita ke neraka. Tepuk dada tanyalah apa yang diinginkan... Segalanya terletak pada diri sendiri.

Renung-renung dan fikir-fikirkanlah...

AlhamduliLLAH... walaupun sedikit tergesa-gesa kerana mengejar masa tetapi banyak perkara yang boleh dipelajari dan diimbas kembali. Sebahagian tinggalan sejarahnya sempat saya lalui dan alami. Segalanya tinggal kenangan. Itulah perlunya muzium seumpamanya.

Moga ada manafaatnya...

No comments: