Monday, July 31, 2017

Salam Untuk Tetamu ALLAH

Musim haji datang lagi. Setiap tahun, pada tanggal 1 Zulkaedah, para jemaah haji Malaysia akan mula berangkat menuju ke Tanah Suci Madinah al Munawwarah dan Mekah al-Mukarramah. 

Pada tahun ini, 24 Julai adalah tarikhnya. Selama sebulan ini, seramai 30,200 jemaah bertali arus meninggalkan bumi Malaysia semata-mata menyahut jemputan istimewa dari ALLAH SWT sebagai tetamuNYA untuk menunaikan ibadah haji. ALHAMDULILLAH atas anugerah yang tiada tandingan nilainya ini. TAHNIAH... kalian adalah hamba-hambaNYA yang terpilih.

Rindukan Baitullah...
Di saat ini, terimbaulah segala kenangan pahit-manis kami ketika berada di Tanah Suci pada musim haji tahun 2012M. Dengan Penerbangan KT03, kami adalah antara jemaah haji Malaysia terawal tiba di Madinah. Juga antara yang terawal meninggalkan Mekah.

Selama 8 hari di Madinah, diikuti 38 hari pula di Mekah, terlalu banyak pengetahuan, pengalaman dan pengajaran yang dilalui. Segalanya menambahkan lagi rasa rindu untuk bertandang lagi ke bumi nan barakah tersebut. Moga impian kami tertunai hendaknya. Ameen.

Kepada para jemaah haji semua, didoakan moga kalian dikurniakan kesihatan yang baik, kekuatan jasmani dan rohani untuk merebut setiap peluang dan ruang yang ada bagi mendekatkan lagi diri kepada ALLAH SWT.

Masih segar di ingatan kami akan pesanan para ustaz dan ulama' apabila menyentuh soal ibadah termasuk Haji. Kata mereka, MATLAMAT IBADAH adalah untuk mendapat REDHO ALLAH SWT yang menghasilkan TAQWA. Maka jalannya adalah dengan ILMU dan AMAL.

Dataran Masjid Nabawi - Pintu Wanita
Benar apa yang dikatakan... Tanpa ilmu, amalnya menjadi songsang dan tiada nikmatnya. Jika beramal pun sekadar ikut-ikutan atau mengikut selera sendiri.. dikhuatiri sesat jadinya. Pandangan kami, berusahalah mendalami ilmu terutama berkaitan haji, umrah, solat dan seumpamanya walau di mana berada hatta di Tanah Suci. Moga kalian dipermudahkan... Ameen.

Ketika di Tanah Suci, pertingkatkanlah segala amal kebaikan dan kebajikan seperti berlama-lamaan beriktikaf di Masjidil Nabawi dan Masjidil Haram, berebut saf hadapan, mengambil peluang menuntut ilmu, perbanyakkan solat sunat-tawaf sunat-puasa sunat, kerap mengerjakan umrah, berusaha khatam Al-Quran sebanyak mungkin termasuk terjemahannya, sentiasa bersedekah, saling bantu membantu walaupun di kalangan jemaah yang tidak dikenali dan apa sahaja amalan baik yang mampu dilakukan. 

Elakkan diri daripada bermalas-malasan, membuang masa termasuk di tempat membeli belah, bersolat di bahagian belakang atau di dataran, bercampur lelaki perempuan di dalam saf dan berbagai lagi perkara-perkara yang lagho dan syubhah, apatah lagi yang membawa kepada haram.

Seusai Tawaf Umrah Pertama
Ingatlah... kalian berada di bumi barakahnya berganda... maka usah dipersia-siakan. Amat-amat-amatlah rugi kiranya tidak direbut. Mungkin inilah kali terakhir kalian mendapat peluang keemasan yang amat didambakan oleh orang lain.

Tidak dinafikan banyak kesulitan yang bakal timbul. Itulah cabaran dan ujiannya. Berusahalah untuk mengatasinya sedaya mungkin. Jadikan imbalan pahala berganda sebagai motivasi dan inspirasi diri. Inshaa ALLAH segalanya akan dipermudahkanNYA. Akhirannya adalah kepuasan diri yang membahagiakan. Jika tidak, hanya penyesalan yang tiada gunanya lagi.

Akhir kalam... Selamat Beribadah.. Moga kalian dirahmati dan diredhoi ALLAH SWT, selanjutnya dianugerahi dengan Haji dan Umrah Nan Mabrur. Ameen.

Jika sudi... mohon sampaikan salam takzim kami kepada junjungan mulia, RasuluLLAH SAW dan mohon doakan moga tercapai segala hajat, permohonan dan impian kami.

Usah dilupakan doa kesejahteraan untuk saudara-saudara kita dan para pejuang Islam di negara-negara bergolak seperti Palestine, Syria, Mesir, Myanmar dan lain-lain negara. Moga Islam menjadi Rahmat Seluruh Alam (Rahmatallil 'aalameen). Ameen.

No comments: