Thursday, January 7, 2016

Melbourne > Seharian di Phillip Island

Hari kedua di Melbourne, Sabtu (12/12/2015).

Ramalan cuaca: panas dengan suhu 10C/17C (min/maks). Suasana yang baik untuk berada di luar rumah - sejuk tetapi nyaman.

Perancangan kami, ada baiknya ke Phillip Island kerana hampir semua tempat yang ingin dikunjungi di sana adalah tempat terbuka. Sekitar jam 10:00 pagi, kami mula bertolak ke Phillip Island. Perjalanan kurang lebih 100 km dari Springvale lancar.

Pelican Feeding Session

AlhamduliLLAH kami tiba di San Remo Jetty kira-kira sejam selepasnya. Singgahan untuk melihat 'sesi memberi makan burung undan dan camar' (pelican and seagull feeding session) pada jam 12:00 tengahari. Kedua-dua jenis burung ini sedia menunggu di tepian air bersebelahan jeti. Itulah rutin mereka setiap hari.

Angin di sekitar jeti terasa amat sejuk. Menantikan waktu 'beri makan', kami makan dahulu di Pelican View Restaurant - menu kami: fish n chips + air coklat panas. Malah tandas di restoran ini amat bersih dan selesa. Diingatkan, tiada air disediakan untuk beristinjak.

Pelican Feeding Session
Melewati jam 12:00, semua pengunjung sedia mengerumuni pesisiran air berpagar.

Kelihatan seorang sukarelawan warga emas wanita rancak berceloteh sambil tangannya rancak melempar dan menyuap ikan kepada burung undan dan camar putih. Celotehnya berkaitan burung undan dan pemakanannya serta usaha-usaha yang dilakukan untuk memelihara kelangsungan hidup burung berkenaan. 

Rupa-rupanya... di sebalik air nan cetek di tepian jeti, kelihatan beberapa ekor ikan pari berenang-renang mengiringi burung undan yang berendam. Si pari pun ada bahagiannya. Hasil buangan si burung itulah rezekinya. SubhanaLLAH, begitulah ketentuan ILLAHI.

Sebelum bergerak ke Wildlife Park, kami singgah dahulu di Koala Conservation Centre. Singgahan kami bukannya masuk ke pusat berkenaan tetapi sekadar menggunakan tandasnya untuk bersuci dan berwuduk, seterusnya bersolat jamak bersebelahan pohon eucalyptus besar (daunnya makanan koala). Untuk melihat koala, kami lebih suka ke Wildlife Park - lebih menjimatkan.

Wildlife Park

Suasana di Wildlife Park berkeluasan 60 ekar ini tiada bezanya seperti beberapa kali kunjungan kami dahulu. Sememangnya habitat lebih 100 spesis haiwannya tidak boleh sewenang-wenangnya diubahsuai kerana memberi impak kepada haiwan berkenaan.

Berbekalkan sebungkus makanan haiwan setiap seorang, penjelajahan kami bermula dengan cicak berlidah biru yang berlonggok berehat di kandangnya. Diikuti pula ke kandang echidna, seterusnya rumah koala. Koala terkenal sebagai 'kaki tidur'. Bangunnya hanya untuk makan sahaja. Kami bernasib baik - seekor koala 'jaga', bergaya sakan di bumbung rumahnya.  

Menyuap kangaroo - basah tangan dek air liurnya
Berjalan-jalan di sekitar taman, mudah sahaja ketemu beberapa jenis haiwan yang dibiarkan bebas bergerak, antaranya wallaby, pademelon (kedua-duanya dari keluarga kangaroo), angsa dan kangaroo.

Kesemua haiwan ini amat jinak dan amat mudah memberi makan di tangan. Jangan terkejut jika tangan pemberi makan ditarik kangaroo ke mulutnya ketika menyuakan makanan.

Untuk melihat dan merasai lebih keseronokan memberi makan kepada kangaroo, tempatnya adalah di wetland di bahagian belakang taman, yakni melepasi pagar berdawai di mana terdapat pulau-pulau buatan yang dilatari pepohonan bakau kering. Cuma berhati-hati dengan denai-denai yang dipenuhi tahi angsa dan kangaroo, kot-kot terpijak yang 'fresh' pula.

Banyak lagi haiwan lain yang terdapat di Wildlife Park ini, antaranya burung kasuari, kookaburra, cockatoo, emu, helang, merak, dingo, Tasmanian devils, wombat, quoll, pelbagai spesis ular dan banyak lagi. 

Sememangnya inilah antara tempat tumpuan utama di Phillip Island.

Check point terakhir. Fuhh... lega!
Amaze n Things

Anak-anak amat berkeinginan masuk ke sini. Di dalamnya terdapat pelbagai permainan simulasi dan cabaran ilusi yang berasaskan sains. Segalanya menguji IQ dan pemahaman konsep yang terdapat di sebaliknya. Macam main silap mata pula rasanya.

Sebelum beredar, kami bermain 3D maze tembok kayu - berusaha mencari laluan tembus ke empat lokasi yang bertanda 4 warna bendera. Penat juga dibuatnya. Anak-anak begitu aktif sekali mencari formula dan andaian bagaimana untuk sampai ke setiap bendera. Akhirnya berjaya juga. Masa dicatatkan sekitar 20 minit. Not bad...!

The Nobbies Centre

Di Phillip Island, hampir semua tempat lawatan berbayar ditutup sekitar jam 5:00 petang kecuali Penguin Parade. Sebenarnya masih awal jika berhajat melihat penguin kecil naik ke darat tika sore (kira-kira jam 8:50 malam). Sementara menunggu masuk ke Penguin Parade, The Nobbies Centre menjadi tumpuan pengunjung.

Berlatarkan The Nobbies Centre
Pusat pemeliharaan spesis anjing laut dan burung camar ini terletak di hujung pulau, tidak jauh daripada Penguin Parade Centre. Ianya tidak berbayar. Pengunjung dapat menyelami usaha-usaha pemeliharaan yang dilakukan.

Disediakan juga laluan pejalan kaki menuruni tebing menghadap ke laut luas. Ratusan burung camar bebas berterbangan di sekitarnya di mana dapat dilihat sarang-sarang burung di dalam tanah di tebing-tebing.

Jika bernasib baik, kelompok anjing laut akan kelihatan bersantaian di atas bongkah-bongkah batu besar di permukaan laut. Lebih bernasib baik lagi jika dapat melihat spesis ikan paus yang berenang merentasi laut menuju destinasi perpindahan bermusim. 

Penguin Parade

Little penguin adalah penguin terkecil di dunia yang hanya terdapat di Australia dan New Zealand. Tempat tinggalnya di dalam tanah di celah-celah tebing seumpama burung camar. Di siang hari, penguin ini berada di laut, manakala ketika menginjak malam, ianya muncul di permukaan gigi air, terkedek-kedek berjalan ke sarangnya. Inilah saat-saat yang ditunggu oleh para pengunjung.

Sementara menunggu masanya, pelbagai maklumat berkaitan dipaparkan di ruang pameran untuk santapan minda. Banyak manafaatnya.

Menjelang jam 8:00 malam, kami beredar menuju pantai melalui laluan yang disediakan. Sarang-sarang penguin jelas kelihatan di sekitar laluan. Tempat-tempat duduk bertingkat menghadap laut beransur-ansur dipenuhi para pengunjung.

Sejuknya yang amat sehingga terasa kebas tangan dan kaki. Hidung pula berair tanpa disedari. Tidak cukup sekadar berbaju tebal dan berstokin sahaja. Penutup kepala dan muka juga diperlukan.

Jika ingin bergambar, lakukan seawal mungkin sebelum larangan diwartakan oleh ranjer bertugas. Selepas itu, pengawasan ketat akan dilakukan terutama ketika matahari mula terbenam. Hairannya, ramai yang seakan-akan terlupa, seolah-olah teruja sehingga kerap ditegur oleh ranjer.

Foto ihsan Phillip Island Penguin Parade
Kira-kira jam 8:53 malam, seekor demi seekor penguin mula muncul di gigi air. Ada juga yang kelihatan terpinga-pinga kemudian masuk kembali ke air. Mungkin terkejut atau pun menunggu rakan-rakan lain muncul bersama. Seterusnya dari pelbagai penjuru pantai dapat diperhatikan kelompok penguin bergerak menuju daratan.

Selepas itu para pengunjung pun mula meninggalkan tempat duduk. Tumpuan mereka adalah memerhatikan penguin-penguin ini dari dekat dari atas laluan pejalan kaki ketika ianya berjalan masuk ke sarang-sarang yang disediakan. Malah diperingatkan juga, sebelum beredar, pastikan tiada penguin di bawah kenderaan masing-masing kerana di sekitar kawasan parkir masih lagi kawasan penempatan little penguin.

Sebahagian foto Jelajah Phillip Island terdapat di Album Foto Kami atau klik di sini untuk capaian terus.

Kami bertolak pulang kira-kira jam 9:00 malam meredah kepekatan malam dan tiba di an-Naim Melb Home hampir 2 jam selepasnya. AlhamduliLLAH... Seusai solat jamak ta'akhir, semuanya mudah sahaja terlena.

No comments: