Thursday, January 21, 2016

Kelate > Bertemu Tok Janggut, Al-Fateh & Firaun

Hampir seminggu sekembalinya dari Melbourne, kami berangkat pulang ke Terengganu bagi menjenguk keluarga di kampung halaman. AlhamduliLLAH terlepas rindu yang bersarang di hati.

Beberapa hari di Kuala Terengganu, kami bergerak pula ke MRSM Kota Putera, Besut - ada urusan persekolahan Nur Solehah di sana. Seterusnya ke Kelantan Darul Naim.

Misi kami ke Kelantan semata-mata kerana PAMERAN PENDIDIKAN PERDANA - Tok Janggut, Sultan Muhammad al-Fateh dan Mumia Firaun yang sedang berlangsung di Muzium Negeri dari 20 Oktober 2015 hingga 31 Januari 2016. Ianya dibuka setiap hari dari jam 8:30 pagi hingga 5:30 petang. Bayaran masuknya RM5 untuk dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak.

Tok Janggut adalah Pahlawan Melayu Kelantan yang gigih menentang kuasa penjajah yang bertapak di bumi Serambi Mekah. Sultan Muhammad al-Fateh pula adalah Penakluk Kota Konstanstinopel. Manakala Firaun pula adalah musuh utama para nabi.

Dari Besut, kami tiba di Muzium Negeri ketika azan zohor berkumandang. Maka langkah pertama kami adalah dahulukan tuntutan agama - solat jamak di surau muzium. Seterusnya menjamu selera di kantin muzium. AlhamduliLLAH... selesai sudah 2 keperluan utama. Barulah selesa untuk bergerak ke mana-mana.

Kami menapak masuk ke dalam muzium sekitar jam 3:00 petang. Di pintu masuk, kami diserahkan beberapa salinan Borang Teka Silangkata di mana jawaban dari pembayang ringkasnya hanya terdapat pada bahan pameran yang dipamerkan - terbuka untuk semua. Inshaa ALLAH banyak manafaatnya - usaha menjawab tanpa sedar menambah pengetahuan.

Perjuangan al-Fateh

Al-kisah siapa dia Sultan Muhammad al-Fateh
Melangkah masuk ke dewan pameran, tumpuan pertama kami adalah terhadap tayangan gambar kisah perjuangan Muhammad al-Fateh dan bala tenteranya dalam usaha menawan Kota Konstantinopel dari penguasaan Byzantine yang diuar-uarkan amat kebal.

Berbekalkan keimanan dan ketaqwaan yang kental, akhirnya ALLAH SWT menganugerahkan kemenangan kepada al-Fateh. Hadis RasuluLLAH SAW benar-benar menjadi sumber motivasi utama untuknya.
"Akan dibebaskan Kota Konstantinopel itu, maka sebaik-baik raja itulah raja, sebaik-baik tentera itulah tentera" (HR Imam Ahmad Ibn Hanbal)
Susur galur perjuangan, strategi peperangan, keperibadian mujahiddin, dasar pendidikan dan pembangunan adalah antara keistimewaan al-Fateh yang menjadi kebanggaan semua. Sewajarnya ia menjadi inspirasi betapa hebatnya insan Muslim jika Islam dimartabatkan.

Inilah keranda emas Tutankhamun
Misteri Firaun

Bersebelahan al-Fateh adalah kisah-kisah misteri raja-raja Kerajaan Mesir Kuno yang digelarkan sebagai Firaun. Pelbagai cerita (fakta?) ditonjolkan dari kehidupan para raja dan permaisuri serta dewa-dewi berasaskan kepercayaan kuno mereka.

Dipaparkan juga mumia-mumia Firaun yang diawet, replika keranda emas Firaun Tutankhamun dan ukiran kepala Permaisuri Nefertiti.

Di sebalik kisah-kisah misteri ini, paling utama adalah kisah dari al-Quran yang berkaitan penentangan keras Firaun (yang mengaku dirinya Tuhan) terhadap usaha dakwah Nabi Musa a.s. dan Nabi Harun a.s. Akhirnya ALLAH SWT kuburkan Firaun bersama tenteranya di dasar laut. Semuanya ini perlu diambil iktibar betapa kekuasaan ALLAH SWT mengatasi segala-galanya. Insafilah diri...!

Penentangan Tok Janggut

Ruang pameran Tok Janggut terdapat di bahagian atas muzium.

Bergaya bersama Tok Janggut
Tok Janggut atau nama sebenarnya Hj Mat Hassan bin Munas adalah pejuang Melayu yang tersohor di Kelantan dalam melawan British yang sewenang-wenangnya mengenakan pelbagai cukai ke atas penduduk. Akibat penentangan tersebut, beliau telah terbunuh di dalam pertempuran dengan askar-askar British pada bulan Mei, 1915 di Pasir Puteh.

Sesungguhnya jasa Tok Janggut amat besar dalam menaikkan semangat jihad di kalangan umat Islam Kelantan ketika itu. Tanah air kita adalah hak kita, maka kewajiban kita untuk mempertahankannya.

Sebahagian foto berkaitan terdapat di Album Foto Kami "al-Fateh-Tok Janggut-Firaun". Lebih mudah lagi, klik sahaja di sini untuk capaian terus ke album.

Khalifa Suites Hotel & Apartment
Menginjak jam 5:00 petang, kami beredar meninggalkan Muzium Negeri terus ke Khalifa Suites di Jalan Sultanah Zainab. Di sinilah kami menginap.

Paling istimewa adalah berhadapan dengan Masjid Muhammaddi. Mudah untuk kami berjemaah solat Maghrib-Isyak dan Subuh. AlhamduliLLAH. Ini satu anugerah dariNYA. Tidak sewajarnya dipersia-siakan.

Lokasi Khalifa Suites amat strategik. Di sekitarnya terdapat banyak tempat-tempat menarik untuk dilawati seperti Muzium Islam, Muzium Diraja, Muzium Perang, Istana Batu, Tambatan Diraja, Menara Jam, Pusat Kraftangan, Kota Sultan Ismail dan banyak lagi. Sebahagiannya telah kami kunjungi sebelum ini.

Keesokan harinya, selepas bersarapan di Restoran Wau, kami mula bergerak meninggalkan Bandaraya Islam Kota Bharu melalui Lebuhraya Gua Musang-Kuala Lumpur. Perjalanan yang amat memenatkan akibat jalan yang sesak di beberapa lokasi tertentu. AlhamduliLLAH kami selamat tiba di Ulu Kelang selepas 12 jam di jalanan.

No comments: