Tuesday, January 12, 2016

Melbourne > Perjalanan Ke Mt. Gambier

Mt. Gambier letaknya di selatan South Australia, bersempadan dengan Victoria. Dari Melbourne, jaraknya sekitar 450 km melalui Western Hwy dan Glenelg Hwy. Mengikut kiraan biasa, perjalanannya mengambil masa sekitar 5 - 6 jam.

Blue Lake dan sekitarnya
Mt. Gambier termasuk di dalam senarai lokasi yang mesti dilawati oleh kami. Walaupun menjangkaui Melbourne tetapi kami amat menyukainya terutama tasiknya yang membiru di musim panas, taman bunga tenggelam di musim bunga dan deretan tempat bersejarah yang masih dipertahankan. Lebih utama untuk 'mengembalikan ingatan' anak-anak kepada tempat tersebut yang pernah mereka kunjungi ketika usia anak-anak kecil.

Perjalanan kami ke Mt. Gambier adalah pada hari ke-4 berada di Melbourne (Isnin, 15/12/2015), yakni seusai majlis konvokesyen Laili di Monash University. Namun kami bertolak agak lewat, sekitar jam 4:30 petang - setelah selesai makan tengahari di Singapore Kampung Restaurant di pekan Clayton serta bersolat jamak.

Igauan Mt. Gambier

Mentari terbenam menampakkan sinar kemerahan... apakan daya kami masih di jalanan

Mengingatkan perjalanan yang jauh dan lama di mana pasti akan tiba di Mt. Gambier pada waktu malam hari, timbul kegusaran di hati. Tambahan pula tanpa tempahan penginapan. Jadi... perlukah kami terus ke Mt. Gambier atau menukar arah ke Port Campbell yang lebih dekat (250 km ~ 3 jam). Keesokan harinya barulah ke Mt. Gambier.

Akhirnya kami nekad untuk terus ke Mt. Gambier. Jika tidak perancangan kami untuk ke ladang ceri pada hari ke-6 mungkin tidak kesampaian.

Teringat kami masa tinggal di Melbourne dahulu - itulah sikap kami yang sentiasa berani menempuh cabaran ketika melancong semata-mata memenuhi perancangan padat yang telah ditetapkan. AlhamduliLLAH dapat diatasi dengan iringan doa kesejahteraan dan lindungan rahmat dari ILLAHI.

Menuju Mt. Gambier

Bongkahan hay siap dituai
Di sepanjang jalan ke Mt. Gambier,  pemandangan yang biasa dilihat adalah padang rumput kekuningan yang melaut pandangan berserta bongkahan hay (rumput kering untuk simpanan ternakan di musim sejuk) dan juga kawasan penanaman hutan untuk tujuan pembalakan berjadual.

Ketika melewati pekan-pekan kecil selepas jam 6:00 petang, ianya bagai pekan tanpa penghuni. Premis perniagaan telah pun ditutup kecuali stesen minyak . Kenderaan di jalanan pula jarang-jarang sahaja ditemui. Lazimnya itulah suasana kehidupan yang terdapat di kebanyakan tempat di Australia terutama di pedalaman.

Namun satu perkara yang sentiasa menjadi pemerhatian kami adalah Had Laju. Ianya amat dipatuhi walaupun jalan lenggang ataupun di malam hari tanpa kenderaan. Tidak kira berapa had laju ditetapkan seperti 110 km/j di lebuhraya (100 km/j di South Australia), 80 km/j, 60 km/j mahupun hanya 40 km/j, para pemandunya amat berdisplin sekali. Atas dasar ini, kenderaan berat seperti kontena dan trak tiada dibezakan had lajunya di lebuhraya seperti di negara kita.

Tiba di Mt. Gambier

Arkana Motor Inn di pagi hari
Akhirnya kami tiba di Mt. Gambier sekitar jam 10:30 malam. Langkah pertama adalah mencari tempat untuk menginap. Kami tidak membuat tempahan awal kerana khuatir perancangan berubah di saat-saat akhir. Rupa-rupanya risikonya amat besar disebabkan kesemua reception di tempat penginapan di Mt. Gambier ditutup seawal jam 8:30 - 9:30 malam.

Berpusing-pusing kami mencari mana-mana tempat yang masih dibuka, malangnya tiada satu pun. Mati akal dibuatnya. Mungkinkah kami perlu tidur di kereta sahaja? Satu langkah yang amat-amat merbahaya. Lebih membebankan adalah kami belum lagi solat jamak Maghrib-Isyak.

Cubaan terakhir, tekan butang reception di Arkana Motor Inn. Sesungguhnya ALLAH Maha Mendengar keluhan hati kami. AlhamduliLLAH ada jawapan dan ada kekosongan bilik. Dapatlah kami bersolat dan merehatkan diri dengan selesa.

No comments: