Friday, January 15, 2016

Melbourne > Jalan2 Di Port Campbell

Perjalanan dari Mt. Gambier ke Port Campbell sejauh 260 km mengambil masa kira-kira 3 jam merentasi Princess Hwy (laluan pantai) melalui Nelson, Portland, Port Fairy dan Warrnambool.

Untuk makluman, jalan dari Warrnambool ke Port Campbell adalah sebahagian daripada The Great Ocean Road yang terkenal. Laut-laut di sepanjang jalan ini terutama selepas Cape Otway sehingga Port Fairy banyak mencatatkan sejarah kapal-kapal yang karam sehingga lebih dikenali sebagai The Shipwreck Coast. Punca utamanya adalah terlanggar atau terhempas ke batu-batu yang terdapat di laut. Lebih-lebih lagi ketika laut mengganas.

Peterborough

Sejuknya Newfield Bay
AlhamduliLLAH kami tiba di Peterborough sekitar jam 7:00 petang.

Peterborough terkenal dengan pantainya yang landai dan deretan teluk yang cantik, antaranya Bay of Martyrs, Bay of Islands, Wild Dog Cove dan Newfield Bay.

Singgahan kami adalah di Bay of Islands dan Newfield Bay. Angin yang bertiup amat sejuk sehingga mengigil dibuatnya.

Suatu ketika dahulu kami pernah menginap di salah sebuah kabin di Newfield. Suasana sejuk ketika itu masih sama bagai dirasai kini. Ketika itu tanpa hiraukan kesejukan, anak-anak turun bermain pasir dan mandi manda di pantai bersebelahannya. Sekarang bila dah besar, mereka dah tidak berminat lagi. Cukup sekadar melihat persekitarannya sahaja.

Pemandangan utama di laut adalah bongkahan batu yang menonjol dari permukaan laut. Di sinilah beberapa buah kapal telah tenggelam dan sebahagian besar penumpangnya turut terkorban.


"London Bridge Is Falling Down.."
London Bridge

Menghampiri Port Campbell, kami singgah di London Bridge Lookout. Arca batuan yang mengunjur ke laut bagaikan jambatan kini telah terputus dua dihempas ombak dan ditolak dek angin pada Januari 1990.

Fenomena alam ini mengingatkan betapa batu yang dianggap keras pun akhirnya kalah kepada air dan angin yang dikatakan lembut. Hanya masa yang menentukan. Itulah aturan ALLAH SWT.

Terdapat juga beberapa tempat menarik di sekitarnya seperti The Grotto dan The Arc tetapi kami sengaja tidak singgahi kerana jaraknya jauh sedikit ke tepian laut sedangkan kami telah pun kepenatan.

Summers Rest Units, Port Campbell
Summers Rest Units

Menghampiri jam 8:00 petang, kami segera beredar untuk mencari tempat penginapan. Tidak ingin kami alami detik-detik cemas seperti di Mt. Gambier apabila semua reception telah pun ditutup selepas jam 8:30 petang. Melewati beberapa tempat penginapan di sekitar Pekan Port Campbell, tertera di hadapannya NO VACANCY.

Akhirnya kami sedikit menjauh, tergerak hati untuk mengintai penginapan di McCue St. AlhamduliLLAH Summers Rest Units masih ada kekosongan. Rumah 2 bilik lengkap dengan ruang tamu dan dapur amat bersih dan selesa sekali.

Loch Ard Gorge

Di pantai Lorc Ard Gorge
Penjelajahan kami di Port Campbell diteruskan keesokan harinya. AlhamduliLLAH cuacanya amat baik sekali, terang benderang disuluhi mentari pagi.

Check out sekitar jam 9:00 pagi, tumpuan pertama kami adalah ke Loch Ard Gorge. Di kisahkan, di sinilah terselamatnya 2 orang daripada 54 penumpang kapal Loch Ard yang karam di laut berhadapannya.

Loch Ard Gorge adalah sebuah gaung/ teluk yang amat cantik dan mendamaikan. Dua tebing tinggi mengunjur ke laut membentuk muara teluk yang pipih menjadi pelindung kepada keganasan laut. Air teluk pula amat tenang dan pantainya juga bersih.

Untuk ke pantai teluk, tiada cara lain selain menuruni anak-anak tangga yang disediakan kerana sekelilingnya adalah tebing yang amat tinggi.

Twelve Apostles

Sekitar setengah jam di Loch Ard Gorge, tumpuan kami seterusnya adalah menjengah Twelve Apostles. Suatu ketika dahulu tertegaknya 12 bongkahan batu di tepian pantai. Difahamkan ianya adalah perlambangan kesetiaan 12 pengikut Nabi Isa a.s. Kini hanya tinggal 7 atau 8 bongkah sahaja. Selebihnya telah pun 'syahid' di hempas ombak dan badai.

Namun, keindahan pesisiran lautnya amat menarik hati. Tebing-tebingnya yang berlekuk-lekuk dilanda badai berserta lautan membiru dengan hempasan ombak menghempas pepantainya yang menguning emas. Demikianlah keindahan hasil ciptaan ILLAHI. SubhanaLLAH... Betapa hebatnya kekuasaan Sang Pencipta.

Terdapat 2 lookout utama di sini yang disambungkan dengan laluan pejalan kaki menghadap ke laut luas terbentang.

Kami sengaja memilih kunjungan ke Twelve Apostles pada waktu pagi kerana ingin menghayati panorama alam yang cantik dan unik ini tanpa gangguan sinar mentari yang masih bertentangan arah pada ketika itu. Cantik untuk bergambar. Sebaliknya di sebelah petang, matahari berkedudukan di belakang Twelve Apostles di mana rakaman foto akan menjadi gelap.

Sebagaimana di Loch Ard Gorge, di Twelve Apostles pun kami tidak berlama-lamaan. Selepas setengah jam, kami pun beredar daripadanya, sekaligus meninggalkan Port Campbell menuju Queenscliff Harbour di Melbourne City.

Sebahagian foto terdapat di Album Foto Kami "Jelajah Port Campbell" atau untuk capaian terus ke album, sila klik di sini.

No comments: