Wednesday, January 13, 2016

Melbourne > Jalan2 Di Mt. Gambier

Pagi Rabu, 16/12/2015 - AlhamduliLLAH mentari pagi bersinar terang. Kami bersarapan ala kadar dari bekal yang dibawa. Check-out dari Arkana Motor Inn kira-kira jam 9:45 pagi, kami terus ke Blue Lake yang berjarak 3 km sahaja.

The Blue Lake

Blue Lake merupakan kawah besar yang terbentuk daripada letusan gunung berapi lebih 5,000 tahun dahulu. Keluasan permukaannya menjangkau 170 ekar dengan purata kedalamannya kira-kira 80 meter dengan kapasiti airnya mencecah 8,000 juta gelen.

Sebagai makluman, air tasik ini menjadi sumber air minum yang disalurkan keseluruh Mt. Gambier dan kawasan sekitarnya yang berkepadatan penduduk hampir 40,000 orang.

Ketika musim panas, umumnya dari bulan Disember-Mac, di saat suhu melepasi 20C berserta simbahan matahari ke permukaan tasik, Blue Lake akan berubah warna dari kekelabuan kepada kebiru-biruan. SubhanaLLAH, pemandangannya amat cantik sekali. Apatah lagi jika dilihat dari jauh atau pandangan dari tempat tinggi bagaikan sebuah takungan yang berkilauan. 

Berlatarkan Blue Lake
Di sekeliling tasik, terdapat beberapa singgahan yang disediakan. Banyak maklumat yang boleh diperolehi, antaranya ukuran keluasan Blue Lake, punca pembentukan tasik, tinggalan lapisan abu dan larva yang mengeras, monumen Adam Lindsay dan bekas tasik yang telah kering (Leg of Mutton Lake).

Di suatu singgahan tepian tasik, kami telah disapa dalam bahasa Melayu oleh seorang lelaki berkulit sedikit gelap (mungkin Ghana). Rupa-rupanya beliau pernah bekerja di Malaysia selama 10 tahun kira-kira 5 tahun lalu dan kini menetap di New South Wales, Australia.

The Lady Nelson Visitor and Discovery Centre

Menghampiri jam 12:00 tengahari, kami beredar dari Blue Lake menuju Lady Nelson. Di laman hadapannya tersergam replika kapal kecil, HMS Lady Nelson bermuatan 60 tan yang telah belayar dari England ke Australia pada tahun 1800 di mana Mt. Gambier adalah salah satu singgahannya.

Di samping menjadi pusat maklumat bagi pelancong, di Lady Nelson juga terdapat laluan penjelajahan sejarah silam Mt. Gambier termasuk penglibatan kaum pribumi, Aborigines. Kami sempat merentasi laluan ini. Walaupun simple sahaja tetapi amat bermaklumat. Cuma perlu rajin membaca, mendengar dan menghayatinya.

The Engelbrecht Cave

Hampir 2 jam di Lady Nelson, kami berkunjung pula ke Engelbrecht Cave di Chute St. - gua bawah tanah yang mengunjur di bawah bandar Mt. Gambier, sebahagian besarnya dilitupi air. Penjelajahan di dalamnya adalah berjadual. Setiap sesi mengambil masa hampir sejam. Oleh kerana kesuntukan masa, kami batalkan hajat kami. 

Taman hijau di musim panas
The Umpherston Sinkhole

Melewati jam 2:00 petang, kami tiba di Umpherston Sinkhole, juga dikenali sebagai Sunken Garden (taman tenggelam).

Asalnya ia sebuah gua batu kapur yang mengalami hakisan air, akhirnya bumbung gua runtuh, maka terbentuklah lubang yang luas. Kini ia telah dibangunkan sebagai sebuah taman bunga yang amat indah dan mempesonakan pada musim bunga. 

Kunjungan kami di musim panas ini tidak menemukan keindahan tersebut. Hanya bunga ros merah jambu, bunga raya dan bunga lupin biru sahaja yang kelihatan. Selebihnya warna hijau daun yang melatari hampir keseluruhan taman. Tidak hairanlah amat susah untuk melihat pengunjung di sekitarnya. Tidak mengapalah... pada tahun 2009 dahulu kami pernah ke sini. Memang menakjubkan..!

Foto Lama 2009
Sebenarnya tujuan kami ke Umpherston Sinkhole adalah untuk makan tengahari dan paling utama menunaikan solat jamak Zohor-Asar tidak jauh dari sumber air (tandas).

Sebahagian foto di Mt. Gambier terdapat di sudut Album Foto Kami "Jelajah Mt. Gambier" atau klik di sini untuk terus ke album.

Selain tempat-tempat pelancongan di atas, terdapat beberapa lokasi lagi yang tidak sempat kami lawati seperti The Crater Lakes dan The Centenary Tower (kedua-duanya bersebelahan The Blue Lake) serta Cave Garden di tengah bandar Mt. Gambier. Kami tidak terkilan kerana tujuan utama ke Mt. Gambier telahpun tercapai. AlhamduliLLAH.

Menghampiri jam 4:00 petang, kami bertolak meninggalkan Mt. Gambier menuju Port Campbell.

2 comments:

Hidayah said...

Kak Laili dan Abg Pidi, mengalir air mata saya membaca catatan yang dibuat.. Terbayang2 keindahan bumi Melbourne.. SUngguh besar nikmat ALlah berikan dapat kita semua, termasuk saya sekeluarga merasai penalaman manis hidup selama hampir 4 tahun di bumi sana.. Saya sungguh rindukan Melbourne..

ropidi 'n laili said...

Maaf le Prof. Baru perasan ada komen...
Memang... Melbourne sentiasa di hati. Walaupun 'negara orang' tetapi ianya tetap bumi ALLAH SWT. Apatah lagi kita dianugerahkanNYA kesempatan bermukim selama hampir 4 tahun di sanan. Terlalu banyak ilmu dan ibrah yang dapat dicedok daripadanya. Setinggi-tinggi kesyukuran kepadaNYA.
Salam kami untuk hubby Fairuz dan anak dara Aisyah.