Monday, January 18, 2016

Melbourne > Memetik Ceri Di Red Hill

Bertolak dari Port Campbell, misi kami seterusnya adalah menjejak kenangan memetik ceri yang berlaku setahun sekali. Itupun hanya di musim panas sahaja, dari bulan Nov - Jan. Paling elok di pertengahan musim iaitu pada bulan Disember di mana buah telah cukup masak. Rasanya lebih enak dan manis.

Dari Port Campbell ke Melbourne City, kami memilih melalui Princess Hwy berbanding laluan pantai, The Great Ocean Road. Kami perlu cepat sebelum ladang ceri ditutup pada jam 5:00 petang.

Pada peringkat awalnya kami berhajat ke Cherry Haven Farm di Silvan, Dandenong Ranges tetapi berubah arah ke Red Hill di Mornington Peninsula kerana kesuntukan masa. Tambahan pula Red Hill juga terkenal dengan tanaman ceri dan seumpamanya.

Mudik Feri

SeaRoad Ferry
AlhamduliLLAH, kami tiba di Queenscliff Harbour di Bellarine Peninsula sekitar jam 10:30 pagi, seterusnya membeli tiket feri, SeaRoad Ferries untuk menyeberangi Port Phillip Bay ke Sorrento Pier di Monington Peninsula. Sengaja kami menggunakan perkhidmatan feri bagi merasai pengalamannya.

Keseluruhan perjalanan dari Queenscliff ke Sorrento mengambil masa kira-kira 1 jam. Dapatlah kami bersantai di dek atas feri - melihat persekitaran teluk sambil disapa angin yang lembut. Adakalanya kami turun ke ruangan menunggu di dalam feri sambil makan dan minum. Ada cafe di dalamnya.

Petik Ceri

Ranum di tangkai
Perjalanan seterusnya ke Red Hill hanya mengambil masa lebih kurang 30 minit sahaja. Di Red Hill, banyak sekali kelihatan ladang-ladang ceri di sepanjang jalan. Singgahlah mana-mana yang disukai. Akhirnya kami membelok masuk ke Ride n Ready Cherry Farm di Arkwells Lane. Pertama kali kami ke sini, dahulu kami ke Red Hill Cherry Farm.

Bayaran masuknya AUD10 seorang untuk dewasa dan separuh harga bagi kanak-kanak. Ketika di ladang, makanlah sepuas-puasnya sambil mencari  buah yang terbaik. Jika berkenan, isikan ke dalam baldi (isian 5 kg) yang disediakan. Untuk 5 kg, harganya AUD 60 dan baldinya diberi percuma. Jika dibandingkan dengan harga di pasar-pasar, sememangnya harga di ladang lebih mahal tetapi kelebihannya setiap biji buah adalah pilihan terbaik oleh diri sendiri.

Ladang ceri Ride n Ready amat luas. Pepohon cerinya rendah-rendah, rimbun daunnya dan ditanam berderetan menjadikan persekitarannya teduh dan redup. Buah-buahnya pula berjuntaian di dahan hingga  mudah dicapai tangan.

Seronok sekali menjamu buah-buah dari setiap pokok yang disinggahi hingga lupa mana satu pokok yang paling enak buahnya. Apabila ketemu terus diisikan ke baldi. Jenuh juga untuk dipenuhkan. Akhirnya kami hanya tertumpu kepada sebatang pokok yang masih lebat buahnya. Paling penting buahnya sedap, ranum dan manis rasanya. Kata orang white cherry dan red cherry sedap rasanya tetapi sayangnya tidak banyak yang menarik hati.

Petik, makan... Petik, makan... Emm... sedapnya!
Untuk memetik buah ceri ada caranya. Di kebanyakan ladang, lazimnya para petugas kaunter akan memaklumkan kaedah memetik yang betul bagi mengelak tampuk tangkainya rosak. Malah buah yang dipetik juga boleh bertahan lama. Jika tidak tahu, bertanyalah kepada para petugas berkenaan sebelum melangkah masuk ke ladang.

Sedar tak sedar, hampir 2 jam kami berada di antara pepohon ceri. AlhamduliLLAH, dapatlah sedikit bekalan ceri untuk dibawa pulang ke Malaysia. Sekotak 5 kg memang tidak cukup. Keesokan harinya tambahan 2 kotak lagi dibeli di Victoria Market.

Untuk melihat sebilangan foto kami, sila klik di sini atau selusuri Album Foto Kami "Ferry n Cherry" di kiri laman.

Beredar dari Ride n Ready Cherry Farm, kami terus bergerak pulang ke Springvale, ke rumah teman lama dalam komuniti Kg. Dandy, Sdr Rasydan-Dr. Rohani. Inilah tempat bermalam terakhir kami di Melbourne sebelum berangkat pulang ke tanah air pada sebelah petang keesokan harinya (Jumaat, 18/12/2015).