Thursday, December 24, 2015

Melbourne > TAHNIAH Laili

Tujuan utama kami ke Melbourne kali ini bukanlah untuk melancong tetapi bagi meraikan Laili di pentas konvokesyen Monash University bertempat di kampus Clayton.

Di Monash University, Laili mengikuti pengajian di dalam bidang Geriatrics, pengkhususan kajiannya berkaitan Healthy Ageing.

Selepas Majlis Konvokesyen
Jarak waktu yang panjang dalam menyiapkan tesis dek bebanan tugasan harian yang saling bertindihan bagaikan tiada penghujungnya. Usaha yang berterusan tanpa menghiraukan sebarang rintangan dan tabah menghadapi setiap cabaran akhirnya membuahkan kejayaan yang membanggakan. Ibarat sebatang pokok yang dibajai penuh tekun sedari tunas akhirnya menatijahkan buah yang manis. 

AlhamduliLLAH, setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Illahi, di pertengahan tahun baru-baru ini pihak Monash University telah memperakui tesis yang ditulis dan menganugerahkan Doktor Falsafah (PhD) kepada Laili. TAHNIAH Laili.

Setelah bertangguh bagi menghadiri beberapa majlis konvokesyen yang diadakan sebelum ini, akhirnya telah ditetapkan istiadat graduasi pada sesi Disember 2015 bagi sesi pagi 15 Dis 2015.

Tarikh ini dipilih kerana bersekali musim cuti persekolahan di Malaysia. Tambahan pula musim panas di Australia - amat sesuai untuk membawa anak-anak berjalan-jalan makan angin.

AlhamduliLLAH... pagi 15 Dis yang terang. Kami tiba awal di kampus, kira-kira jam 8:00 pagi. Suasananya masih lenggang lagi. Ada hikmahnya. Banyak urusan dapat dilakukan dalam keadaan senang dan tenang. Bermula dengan pendaftaran, tuntutan tiket (AlhamduliLLAH semuanya dapat tiket) dan ambilan jubah + bonnet (topi konvokesyen), diikuti pengambilan foto berbayar dapat dilakukan tanpa menunggu lama. Bagi yang datang lewat, terpaksa berdiri lama menunggu giliran.

Menunggu majlis konvokesyen yang bakal berlangsung di Robert Blackwood Hall pada jam 11:00 pagi, kami berjalan-jalan di sekitarnya sambil mengambil beberapa foto sebagai kenangan-kenangan. Hadirin mula melangkah masuk ke dewan setengah jam sebelum majlis bermula. Para jemputan dibenarkan mengambil foto sepanjang majlis tetapi dari tempat duduk sahaja. Pelbagai bangsa, agama dan warna kulit hadir memberi sokongan moral pada ahli keluarga masing-masing.

Perjalanan majlis istiadat konvokesyen ringkas sahaja. Bermula dengan perarakan masuk ke dewan dikepalai pembawa cokmar, diikuti oleh delegasi tertinggi universiti, para pensyarah/penyelia dan para penerima PhD. Selingan muzik hanya dipermulaan majlis dan di akhirnya sahaja.

Tiada raptai khusus, cukup dengan penerangan ringkas. Tiada juruacara khusus. Timbalan Canselor dan Naib Cancelor serta Dekan bersilih ganti menjadi juruacaranya. Ucapannya bersahaja dan tidak terlalu panjang.

Begitu juga dengan istiadat graduasinya juga ringkas. Hampir 500 penerima anugerah Bachelor dan PhD megah melangkah menerima sijil daripada Cancelor. Menghampiri jam 12:30 petang, semuanya selesai. Alangkah selesanya jika perkara seumpamanya berlaku di universiti-universiti tanah air kita yang amat memberatkan protokol.

Kami amat berbangga melihat Laili dengan jubah hitam berselendang hitam merah dan bonnet hitam berambu merah. Itulah manifestasi sebuah kejayaan yang amat bermakna bagi kami sekeluarga. Sayangnya Izzuddin tiada bersama tetapi keceriaannya masih dapat dirasai bersama. Lebih-lebih lagi ketika melihat Laili berada di pentas - dikalungkan selendang dan dianugerahkan sijil PhD. Apatah lagi dengan berbaju kurung... tampak benar kelainan budaya - juga amat dibanggakan.

Sekali lagi... AlhamduliLLAH dan TAHNIAH. Moga sentiasa dirahmati ALLAH SWT dan menjadi inspirasi dan motivasi untuk anak-anak. Aameen.

2 comments:

Nor Fadzlina Nawi said...

Tahniah utk Kak Laili :-)

Semoga lebih maju jaya lagi selepas ini, InSya Allah.

Hidayah said...

Masya ALlah.. saya tiba2 teringat nak buka Slam Monash..

Rupanya ada peristiwa gembira berlaku di sana.. Subhanallah... semoga ALlah beri pahala yang bear atas kesungguhan Kak Laili dan Syeikh Pidi sekeluarga.. Tahniah ya Kak Laili.. akhirnya penantian yang lama sudah berakhir.. alhamdulillah..syukur pada ALlah.. semoga ada rezeki dapat berjumpa lagi.. wassalam.