Tuesday, December 22, 2015

Melbourne > KUL-MEL-KUL

Musafir kami di Melbourne bermula dengan penerbangan pada 10 Dis dari KLIA ke Melbourne Airport dan berakhir pada petang 18 Dis ketika penerbangan pulang. Ditolak campur adalah dalam seminggu kami berkelana di bumi kangaroo.

Untuk entri kali ini, kami kongsikan pengalaman yang kami lalui ketika di lapangan terbang dan sepanjang penerbangan pergi dan balik.

KUALA LUMPUR - MELBOURNE

Kami tiba di KLIA kira-kira jam 7:00 petang 10 Dis. Sedikit gusar ketika check-in di kaunter kerana salah satu visa (ETA) kami tersilap maklumat dan perlu diperbetulkan oleh pihak imigresen Australia. Kesilapan yang tidak disedari ketika permohonan visa secara online. Lebih sejam menunggu, sempatlah kami solat jamak Maghrib-Isyak terlebih dahulu.

Penerbangan MAS MH149 (KUL-MEL) berlepas dari KLIA kira-kira jam 10 malam. Majoriti para penumpangnya adalah berbangsa Cina dan juga 'orang putih'.

Menjenguk di luar tingkap tika matahari pagi bersinar terang, terpana kami dengan keindahan alam ciptaan ALLAH SWT -  gumpalan awan bagaikan kapas putih bersih terapung-apung di udara. Daratan coklat pula berbalam-balam kelihatan di sebaliknya. SubhanaLLAH.

AlhamduliLLAH MH149 selamat mendarat di Melbourne Tullamarine Airport sekitar jam 8:10 pagi (waktu tempatan). Perbezaan masa adalah 3 jam di hadapan (Daylight Saving Time - tambahan 1 jam dari Okt-Mac). Persekitarannya panas tetapi suhunya rendah, 14 C.

Mengikut aturan musim, sekarang adalah musim panas di Melbourne. Akan tetapi suhunya tidak menentu - adakalanya sejuk walaupun di musim panas. Itulah Mebourne yang kami kenali sehingga mendapat jolokan four season in one day.

Setelah memungut bagasi, langkah seterusnya melalui pemeriksaan kastam. Perlu diingatkan, pengawasan masuk barangan ke Australia amat ketat. Bahan tenusu, sayuran, buah-buahan dan tumbuhan adalah antara barang larangan ke Australia.

Berpandukan kepada Incoming Passenger Card (IPC) di mana tertera barangan yang diisytiharkan dibawa, kami sekeluarga telah diminta berbaris bersama beg dan kotak sambil dihidu oleh anjing pengesan. Puncanya ada makanan berasaskan ikan (serunding ikan dan bilis kopek). Tiada sebarang masalah. Malah tidak perlu melalui mesin pengimbas mahu pun diselongkar bagasi. AlhamduliLLAH.

Begitu juga tiada masalah di kaunter imigresen. Berbaris di Family Lane, barisannya lebih pendek, maka lebih cepat mendapat giliran. Tambahan pula layanan petugasnya amat mesra menyambut kehadiran kami di negara mereka.

Melangkah keluar dari Bangunan Terminal, kami tercanggak-canggak mencari laluan melintas untuk ke Park Royal Hotel di seberang jalan terminal bagi mengambil kereta Mitsubishi ASX yang disewa di Thrifty Car Rental. Maka bermulalah musafir menjejaki kenangan di Melbourne dengan lokasi pertama yang ditujui adalah an-Naim Home Melb - homestay milik kenalan lama, Sdr Asmadi-Mazni yang terletak di Springvale, daerah berjiranan dengan Dandenong.

MELBOURNE - KUALA LUMPUR

Penerbangan MAS MH 148 dari Melbourne Airport ke KLIA (MEL-KUL) dijadualkan berlepas pada jam 2:50 petang.

Bertolak dari rumah Sdr Rasydan-Rohani di Springvale di mana kami menginap di sebelah malamnya, AlhamduliLLAH kami tiba di Melbourne Airport kira-kira jam 12:00 tengahari dan terus dihantar kereta sewa ke Thrifty Car Rental. Urusan check-in selesai sekitar jam 1:15 petang dek panjangnya barisan walaupun banyak kaunter yang dibuka. AlhamduliLLAH, sempat kami bersolat jamak Zohor-Asar di Prayer Room di tingkat bawah. Itulah salah satu kelebihan yang amat kami gemari yang ada pada Melbourne Airport.

Urusan pemeriksaan kastam kami tersangkut kerana salah satu beg dikesan mempunyai barangan terlarang. Tak disangka-sangka, rupa-rupanya kotak hadiah sebagai buah tangan daripada teman di Springvale untuk adiknya di tanah air adalah puncanya. Jika kami tahu isinya sudah pasti kami masukkannya ke ruangan bagasi. Apa nak buat, tiada rezeki. Maafkan kami.

Seterusnya tersangkut pula di bahagian imigresen. Urusan kaunter amat perlahan di mana hanya 3 kaunter dibuka sedangkan barisan penumpang agak panjang. Kami mulai risau kerana masa berlepas hanya tinggal 20 minit lagi sedangkan giliran kami masih jauh. Setelah ditambah lagi 7 petugas, maka cepat sahaja barisan menjadi pendek. Terkejar-kejar kami menuju Gate 8. AlhamduliLLAH.

Selamat Tinggal Melbourne...

Sepanjang penerbangan, masing-masing tidak lepaskan peluang menonton filem dan mendengar alunan nasyid dan ayat-ayat al-Quran. Setelah penat, tidurlah jawabnya.

Sesekali arahan kembali ke tempat duduk diberikan kerana keadaan cuaca yang kurang baik. Gegaran demi gegaran pada kapal terbang menimbulkan kengerian di hati. Hanya padaNYA kami berserah sambil memohon keampunan dan keselamatan dari segala mala petaka

AlhamduliLLAH, MH 148 selamat mendarat di KLIA kira-kira jam 7:45 malam. "Selamat Pulang". Demikianlah sapaan daripada pramugara/i ketika melangkah keluar dari perut kapal terbang. Maka rutin hidup di bumi Malaysia kembali berpusing seumpama roda.

Maka tinggallah Melbourne dengan deretan kenangan terbaru. Jika berpeluang, ingin lagi kami ke sana. Siapa tahu... Segalanya tiada mustahil bagiNYA. Aameen.