Thursday, December 31, 2015

Melbourne > Di mana Kami Menginap?

Selama seminggu di Melbourne, kami menginap di beberapa tempat mengikut keperluan, kesempatan dan kekosongan yang ada.

Bersama Sdr Edy di hadapan an-Naim Melb Home
Untuk 3 hari pertama, kami menginap di an Naim Melb Home – homestay milik rakan lama, pasangan Melayu Kelantan-Singapura; Sdr Asmadi (Edy) dan Mazni yang terletak di tepian Princess Hwy di Springvale. Dekat sahaja dengan Dandenong yang menjadi tumpuan kami. Tak sampai pun 10 km.

Urusan sewaan telah dibuat sejak beberapa bulan yang lalu. Asalnya kami berhajat menyewanya selama seminggu tetapi telah ada penyewa untuk hari-hari berikutnya.

Kepada yang berhajat kepada rumah sewa ketika bercuti di Melbourne, bolehlah search an-Naim Melb Home dan buat tempahan melalui laman berkenaan. Cuma jaraknya dengan Melbourne City kira-kira 30 km – jarak yang tidaklah jauh bagi sebuah negara/negeri yang luas.

Bertrampolin di laman belakang
Rumah 3 bilik tidur dengan ruang tamu, dapur berserta kelengkapan memasak, laundry dan bilik air yang terpisah daripada tandas kering. Perlu diingat, semua tandas di Australia (persendirian dan awam) sememangnya tiada disediakan air untuk bersuci. Jadi pandai-pandailah gunakan air yang dibawa tanpa membasahkan lantai.

Satu lagi, setiap sampah perlu diasingkan antara recycle items dan sisa makanan. Jangan dibuang sebarangan ke dalam tong sampah. Natijahnya pemilik rumah lazimnya akan disaman.

Laman hadapan dan belakang an-Naim luas. Terdapat beberapa pokok buah-buahan di bahagian belakang rumah, antaranya buah tin (fig), goose berry, limau nipis dan lemon.

Bagi kami, buah tin dan lemon mengundang memori indah pada rumah sewa kami di Dandenong dahulu. Buah tinnya lebat sekali, menunggu masak di akhir musim panas ini atau awal musim gugur nanti (Jan-Mac). Buahnya jenis besar,  boleh dimakan begitu sahaja. Rasanya, emm.. sedap sekali.

Inilah buah tin... sedap!
Dua hari terawal suhu di Melbourne amat sejuk, sekitar 17C. Lebih-lebih lagi di malam hari menurun di bawah 10C. AlhamduliLLAH ada pemanas elektrik disediakan di setiap bilik dan juga di ruang tamu.

Setiap pagi kami akan dapatkan dahulu ramalan suhu dan cuaca harian yang tersiar di kaca TV sebagai persediaan sebelum keluar berjalan.

Selama 3 hari di an-Naim, sempat juga kami memasak seadanya di rumah ini. Malah banyak sekali keperluan dapur seperti rempah ratus dan bahan makanan serta minuman yang disediakan atau ditinggalkan oleh para penyewa yang bersilih ganti sebelum kami. Majoritinya dari Malaysia. Daging halal, makanan laut dan pelbagai keperluan memasak rasa Malaysia mudah diperolehi di Halal Mart dan Asian Grocery di Dandenong atau pun Clayton.

Selepas itu kami menginap semalam di Clayton Monash Motor Inn, berdekatan dengan Monash University. Apartment 2 bilik yang amat selesa, ditempah beberapa hari sebelum berlepas ke Melbourne. Keesokan harinya, selepas majlis konvokesyen, bermulalah perjalanan kami ke Mt. Gambier, South Australia dan Port Campbell, Victoria.

Untuk kedua-dua tempat tersebut, penginapannya secara walk-in sahaja. Kami tidak membuat tempahan awal kerana khuatir perjalanan kami berubah rancangan di saat-saat akhir. Pengalaman kami, ianya suatu tindakan yang amat besar risikonya jika tiba di waktu malam kerana lazimnya reception mula ditutup sekitar jam 8:30 malam. Begitu juga ketika peak season seperti musim cuti sekolah di Australia.

Namun kami bernasib baik. Syukur kepada ALLAH SWT atas rahmat dan perlindunganNYA. Di Mt. Gambier, kami menginap di Arkana Motor Inn, manakala di Port Campbell pula di Summer's Rest Units. Kesemua tempat bermalam amat memuaskan hati kami terutama dari segi kekemasan dan kebersihan luarannya.

Di rumah Rasydan-Rohani
Malam terakhir sebelum bertolak pulang ke tanah air, kami menerima jemputan bermalam di rumah rakan lama, Sdr Rasydan-Dr. Rohani yang juga tinggal di Springvale, tidak jauh dari rumah Asmadi-Mazni. Terima kasih daun keladi, lain kali bolehlah tumpang lagi... ;)

Nasihat kami kepada rakan-rakan yang ingin berkunjung ke Australia, rancangkan sebaik mungkin pengembaraan kalian. Dapatkan jarak dan masa perjalanan dari satu lokasi ke satu lokasi dan buat tempahan penginapan lebih awal.

Dapatkan juga ramalan cuaca dan suhu setempat serta waktu solat bagi setiap lokasi berkaitan. Soal makanan juga penting, boleh sahaja search tempat makanan halal yang ada atau pastikan ramuan makanan yang dibeli tidak mengandungi sumber haram atau syubhah.

Seronok jika dapat memandu sendiri, apatah lagi jika berkeluarga. Akan tetapi bagi yang mengikuti pakej pelancongan, seeloknya dapatkan pakej Muslim, banyak perkara berkaitan hukum hakam Inshaa ALLAH lebih terpelihara.