Monday, December 7, 2015

Cuti Akhir Tahun 2015

Sekarang musim cuti sekolah di akhir tahun. Cuti yang panjang... menjangkau 6 minggu sehingga munculnya tahun baru 2016. 

Inilah cuti yang amat dinanti-nantikan oleh anak-anak sekolah. Banyak perkara yang boleh mereka lakukan. Lebih bebas daripada ketika cuti pertengahan penggal atau cuti semester. Lazimnya tiada kerja sekolah yang dibebankan. 

Berbeza dengan Solehah yang bakal melangkah ke Tingkatan 4 tahun hadapan... bertimbun kerja sekolah yang dibawa pulang. Segalanya persediaan untuk peperiksaan Cambridge IGCSE (International General Certificate of Secondary Education) yang bakal didudukinya pada tahun hadapan. Malah rutin hafazan al-Qurannya masih perlu diteruskan. Pesan kami, hadapilah dengan tabah dan tenang. Usah dihiraukan orang lain yang 'bersenang-lenang'. Jalur perjuangan adalah berbeza. Moga dikurniakan kekuatan. Aameen.

Manakala Hanisah pula baru sahaja meraikan 'kemerdekaan' daripada alam persekolahan menengahnya setelah tamat SPM pada awal Disember ini. Masa untuk berehat daripada penat-lelah dan perit-jerih. Moga berjaya cemerlang. Aameen.

Kebiasaannya apabila bercuti, adalah tempat yang akan dikunjungi. Semalam mereka dibawa ke pesta jualan buku terbesar di Malaysia yang menjadi idaman mereka setiap hujung tahun, The Big Bad Wolf Book Fair bertempat di The Mines, Seri Kembangan. 

Pada minggu lepas mereka ke berhari keluarga di Alang Sendayu, Gombak. Sebelum itu mereka telah pun menyinggah ke PTS Book Cafe di Dolomite Business Park, Batu Caves - beberapa buah komik dan buku menjadi milik mereka sebagai tambahan koleksi sedia ada.

Inshaa ALLAH, di penghujung minggu ini kami akan terbang ke Melbourne, Victoria, Australia bagi menghadiri Majlis Konvokesyen di Monash University @ Clayton. Tahniah Laili atas kejayaan yang diperolehi. Majlis yang tertangguh dek kesibukan kerja setelah pulang ke tanah air.

Kenangan di Lake Mountain, Victoria
Kami dijadualkan berada di Australia selama seminggu. Sambil menyelam minum air. Bolehlah dikatakan sebagai Misi Menjejaki Kenangan di Bumi Kangaroo. 

Segala yang dilalui selama 4 tahun bermukim di Melbourne, khususnya di Dandenong masih segar dalam ingatan.

Beberapa lokasi pelancongan yang pernah disinggahi akan dilawati. Beberapa kenalan akan diusahakan untuk dikunjungi. Beberapa rutin harian akan kami rasai kembali. Inshaa ALLAH segala kerinduan yang terpendam bakal terungkai tidak lama lagi.

Menjelmanya tahun 2016,  Inshaa ALLAH kami akan pulang ke Terengganu, menjengah keluarga di kampung. Seterusnya menghantar Solehah balik ke asrama MRSM Kota Putera. Jika berkesempatan, mahu juga melebarkan langkah ke bumi Serambi Mekah, Kelantan - menyingkap sejarah pahlawan Islam seperti Tok Janggut dan Mohammad al-Fateh di Muzium Negeri. Bermanafaat sebagai asas pentarbiyahan dan muhasabah diri.

Moga tercapai apa yang dirancang dan perjalanan kami sentiasa terpelihara di bawah payungan rahmat Illahi. Aameen.

No comments: