Thursday, December 10, 2015

The Big Bad Wolf Datang Lagi

Inilah pesta jualan buku terbesar di bawah satu bumbung yang pernah kami kunjungi khususnya dengan majoriti buku berbahasa Inggeris. Ianya adalah acara tahunan pada setiap akhir tahun bertempat di MIECC @ The Mines, Seri Kembangan, Kuala Lumpur.

Sejak pertama kali menjejakkan kaki ke BBW Book Sale kira-kira 4 tahun lalu, setiap tahun kami tidak pernah terlepas peluang ke BBW.

Pertama kali ke BBW, kami berbelanja hampir RM800. Semuanya begitu teruja terutama anak-anak yang amat menggemari buku-buku bahasa Inggeris.  Sayang untuk meminggirkan setiap buku yang dipilih. Semuanya amat menarik. Kali kedua dan seterusnya semakin kurang berbelanja. Semuanya berhati-hati, hanya yang benar-benar terpilih yang menjadi pilihan hati.

Untuk tahun ini, BBW Book Sale bermula pada 04/12/2015 dan akan berakhir pada 14/12/2015. Ruangan jualan ini dibuka 24 jam setiap hari sehinggalah ditutup menjelang tengah malam pada 14/12 nanti.

Harga setiap buku amat-amatlah murah, apatah lagi bagi buku-buku keluaran luar negara. Bayangkan harga asalnya sekitar RM40 - RM60 dijual dengan harga RM10 sahaja. Malah mudah sahaja ditemui buku-buku dengan harga RM3 - RM8 sebuah. Terdapat juga buku yang ditawar potongan harga sehingga 95%.

Cuma satu... hampir semua buku adalah buku lama, bermaksud telah lama berada di pasaran. Tidak dinafikan, sebahagiannya adalah buku 'tak laku' yang memenuhi gudang penerbit. Namun, yang penting adalah ilmu pengetahuan dan 'hiburan' yang terdapat di dalamnya. Pandai-pandailah membuat pilihan terbaik.

Koleksi Terbaru Kami
Dilaporkan lebih 3.5 juta buku 'dilonggokkan' pada tahun ini. Dari pemerhatian kami, jumlah buku berbahasa Melayu semakin banyak dipamerkan dengan pertambahan penyertaan daripada para penerbit tempatan, antaranya PTS, Karangkraf dan Galeri Ilmu. Bagi peminat buku pixi/ indie, banyak juga pilihan untuk mereka.

Ratusan meja pameran disediakan. Lebih menarik lagi, pada tahun ini disediakan troli bakul untuk memudahkan para pengunjung membawa buku-buku pilihan. Sebenarnya ini satu perubahan positif yang baik, sekaligus diyakini dapat meningkatkan jualan.

Pada tahun lepas, dek kekangan masa yang terbatas, kami berkunjung ke BBW pada jam 3:00 pagi. Pada tahun ini pula kami melangkah masuk ke ruang jualan sekitar jam 7:15 pagi hari Ahad baru-baru ini. Pengunjungnya belum ramai lagi tetapi tidak lama. Ketika kami beredar keluar sekitar jam 10:00 pagi, ruangan dalaman semakin dipenuhi para pencinta buku.

Kali ini kami tidak banyak berbelanja, hanya sekitar RM200 sahaja. Bukannya tiada buku menarik... teramat banyak... tetapi semuanya berpada-pada. Buku yang dibeli sebelum ini pun masih ada yang belum dibaca. Lebih parah lagi, tiada lagi ruang penyimpanan di rak-rak buku yang semakin sendat, padat dan ketat. Segalanya perlu disusun atur kembali dan diisihkan mana yang tidak/ kurang diperlukan.

Matlamat kami, sedaya mungkin habiskan dahulu apa yang ada. Inshaa ALLAH akhir tahun hadapan pergi lagi. Malah banyak pesta jualan buku di merata-rata tempat yang boleh dikunjungi, cuma bezanya buku bahasa Inggerisnya tidaklah semewah dan semurah di The Big Bad Wolf Book Sale.

No comments: