Friday, May 30, 2014

Cuti Pertengahan Tahun 2014

28 Mei 2014 - bermulanya cuti persekolahan Pertengahan Tahun/ Penggal 2/ Semester 1 selama 2 minggu bagi tahun 2014. Saat yang amat menyeronokkan bagi para pelajar terutama yang tinggal di asrama.

Masih terasa baru cuti Penggal 1 pada akhir bulan Mac lalu. Pejam celik dah 2 bulan berlalu.

Namun, Solehah yang berada di MRSM Kota Putra, Besut telah pun mula bercuti seminggu lalu. Lebih awal hampir seminggu berbanding sekolah-sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Akan tetapi cutinya masih lagi dalam jangkamasa 2 minggu di mana akan berakhir pada 08 Jun (Ahad) nanti. Kami tidak pasti apakah lain-lain MRSM pun begitu... Cuma pelik juga kenapa tidak menuruti jadual cuti KPM kerana lebih memudahkan ibu bapa membuat perancangan keluarga secara bersama.

Cuti selama 2 minggu perlu diisi dengan sebaiknya. Mana-mana yang ada kerja sekolah kenalah dipastikan ianya disiapkan lebih awal. Jika tidak merana jiwa dan kelam kabut dibuatnya... Itulah pengalaman kami.

Di samping itu, perlu juga dibawa anak-anak berjalan-jalan makan angin. Ikut kemampuan dan kelapangan yang ada. Tidak perlu jauh-jauh, di sekitar kita pun banyak tempat-tempat yang menarik yang tidak pernah/ sudah lama kita tidak menjejakkan kaki seperti pantai, muzium, zoo, tempat perkelahan, taman bunga dan bermacam-macam lagi. Seronok apabila dapat bersama ahli keluarga - lebih-lebih lagi bagi ibu bapa yang sentiasa sibuk dan anak-anak yang tinggal berjauhan.

Bagi kami, adalah beberapa perancangan untuk anak-anak. Awal-awal cuti lagi, Zoo Negara yang letaknya beberapa langkah dari rumah menjadi pilihan Imran bersama sepupu-sepupunya. Beberapa sehari selepasnya kami sibuk dengan Majlis Kesyukuran Keluarga. Malah setiap hujung minggu pula ada sahaja undangan perkahwinan di sekitar Lembah Kelang.

Seminggu selepasnya pula kami akan ke Bachok, Kelantan bagi menghadiri undangan perkahwinan di sana. Insya ALLAH akan berjalan-jalan ke satu dua tempat menarik sebelum bergerak pulang ke kampung halaman orang tua di Terengganu. Seterusnya ke Besut pula untuk menghantar Solehah pulang ke asrama.

Termasuk sama di dalam diari musim cuti adalah permintaan Imran untuk berkunjung ke perpustakaan dan juga ke kedai buku bagi mendapatkan beberapa buah buku kesukaannya yang baru diterbitkan. Selebihnya bergantung kepada kelapangan masa.

Melihat kepada kepelbagaian agenda masa cuti, Inshaa ALLAH cuti sekolah selama 2 minggu pasti tidak terasa berlalu begitu sahaja.

No comments: