Monday, May 5, 2014

Berlabuhnya Tirai Pesta Buku 2014

Semalam berakhir sudah Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) kali ke-33 di PWTC yang berlangsung selama 11 hari bermula 24 April lalu.

CERIA... Hentian R & B (Rehat dan Baca) di Aras 4
Sambutannya amat memberangsangkan. Setiap hari ada pertambahan pengunjung. Lonjakan berganda dapat dilihat pada hari cuti - Hari Pekerja dan hujung minggu. Pada pagi hari ke-9 ianya telah mencecah 2 juta pengunjung. Peningkatan drastik berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Secara umum dapat disimpulkan bahawa generasi baru rakyat Malaysia kini telah pun berubah. Minat mereka kepada buku amat terserlah. Tidak hairanlah bilangan penerbit buku juga semakin bertambah.

Dahulu kita merasa amat malu bila dikatakan rakyat Malaysia hanya membaca 2 halaman buku setahun. Itu kajian UPM pada tahun 1983. Manakala kajian PNM 13 tahun selepasnya (1996) lebih menggembirakan iaitu 2 buah buku setahun. Melihatkan kepada situasi terkini, pasti statistiknya menunjukkan angka yang lebih membanggakan.

Dalam keghairahan para peminat buku berkampung di PWTC, kami juga tidak terkecuali. Cuma kali ini saya seorang sahaja yang pergi 'memborong'. Izzuddin pula sekadar berjalan-jalan bersama teman-temannya mencari sebuah dua buku pengajian.

Sebahagian buku pilihan PBAKL 2014
Berjalan singgah di hampir setiap booth sambil menyelit di celah-celah khalayak pengunjung tidak sedar masa begitu cepat berlalu. Sehari suntuk di PWTC pun belum terasa puasnya.  Tambahan pula dikelilingi longgokan buku yang meruntun jiwa, rasa ingin borong semuanya. Demikianlah jika diri terlalu obses dengan buku.

Sabar... tenangkan fikiran, waraskan pertimbangan, wajarkan pilihan. Dalam berjaga-jaga pun hampir RM500 'terbang'. Itu pun Laili dan anak-anak tidak ikut serta. Tak mengapalah, untuk buku dan ilmu pengetahuan tiada ruginya. Walaupun duit 'lebur', yang penting hati terhibur.

Secara umumnya, diskaun yang diberikan amat menarik sekali. Purata potongan sekitar 20%. Lebih-lebih lagi oleh para penerbit buku. Malah ada penerbit yang menawarkan sehingga 40% - 50% untuk semua genre buku terbitan mereka. Namun, sebaliknya ada juga penerbit besar yang 'sedikit kedekut', diskaunnya hanya 10% sahaja, mengalahkan pengedar dan penjual buku biasa yang mampu memberi diskaun 15% - 20%. Apa-apa pun terserah kepada pembeli sendiri. Jika inginkan yang terbaik, kenalah penatkan diri dahulu untuk membuat perbandingan harga sebelum mampu tersenyum puas.

Bersama Prof Kamil dan Pn Roza - Terima kasih
Dalam terkejar-kejar mencari 'habuan', sempat saya beramah mesra dengan 2 penulis suami-isteri yang begitu komited dengan dakwah santai lewat buku-buku mereka iaitu Prof. Dr. Hj. Muhd Kamil Ibrahim (MKI) dan Pn. Hjh. Raudzah Roslan (Roza). Kedua-dua buku terbaru mereka baru diterbitkan iaitu Bersamamu Di Firdaus dan Rumah Kecil Di Jabal Uhud.

Di samping itu tercapai juga hajat di hati untuk memiliki siri Kitab Fikah Mazhab Syafie dan beberapa buku keluaran Galeri Ilmu, Karangkraf, Telaga Biru, PSN, PTS, AsSohwah dan al-Ameen.

Ikutkan hati masih banyak buku yang ingin dibawa pulang tetapi bersabar sahajalah. Usah diikutkan nafsu. Habiskan dahulu buku-buku yang telah dibeli. Apatah lagi masih banyak buku-buku yang dibeli pada beberapa pesta buku sebelum ini yang masih belum dibaca lagi.

Apa nak buat... dah gila buku... pantang tengok nak selalu... 8)

No comments: