Tuesday, October 1, 2013

Restu PMR

Masuk sahaja bulan Oktober, degupan jantung (debaran) para pelajar Tingkatan 3 semakin kencang. Esok, 02/10/2013 (Rabu), maka bermulalah ujian terbesar untuk mereka, Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR). 

Ianya tidaklah lama, hanya 4 hari sahaja untuk pelajar biasa, manakala tambahan satu hari lagi bagi pelajar yang mengambil matapelajaran Bahasa Pilihan; iaitu Bahasa Arab, Cina, Tamil, Punjabi, Iban dan Kadazandusun. Insya Allah, PMR dijadualkan tamat pada 08/10 (Selasa) atau 09/10 (Rabu).

Walaupun hanya 4 atau 5 hari sahaja tetapi jadualnya amat padat dengan 3 kertas peperiksaan yang perlu dihadapi setiap hari - 2 kertas di sebelah pagi dan 1 lagi di sebelah petang.

AlhamduliLLah, rehatnya selama 3 hari di penghujung minggu (Jumaat - Ahad). Adalah juga rehatnya walaupun sebenarnya tidak dapat rehat sepenuhnya. Debaran untuk kertas-kertas seterusnya pasti membuatkan tidur pun boleh terganggu (walaupun diri merasakan telahpun bersedia). 

Rasanya itulah juga debaran yang dialami oleh anak kedua kami, Nur Hanisah serta sepupu-sepupunya, Ainul Farhah dan Siti Alia Syukrina. Diharapkan mereka dapat menghadapinya dengan penuh tabah dan tenang, moga segalanya dipermudahkan oleh ALLAH SWT dan beroleh kejayaan yang membanggakan. Ameen.

Bagi Hanisah dan Ainul, kedua-duanya tidak pernah mengalami suasana peperiksaan besar sebelumnya. Dengan kata lain, mereka tidak pernah menduduki peperiksaan UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Rendah). Ini kerana ketika itu mereka berada di luar negara mengikut ibu-ibu mereka menyambung pelajaran di bumi Australia (Melbourne dan Sydney). 

Namun itu bukanlah masalahnya. Paling utama adalah usaha bersungguh-sungguh demi masa depan yang lebih cemerlang, gemilang dan terbilang di dunia dan di akhirat. Usah lupa berdoa padaNYA kerana itulah senjata paling ampuh kurniaNYA yang tiada tandingannya.

Selepas Hanisah dengan PMRnya, maka abangnya, Izzuddin pula akan bergelut dengan kertas-kertas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) selama sebulan mulai 06/11/2013 nanti.

Sebagai ibu bapa, tidak lekang di sanubari kami mendoakan yang terbaik untuk mereka. Begitu juga kepada setiap khalayak pembaca semua, khususnya para pelajar dan ibubapa yang senasib dengan kami. Moga mereka semua dipermudahkan oleh ALLAH SWT dan dikurniakan kejayaan bagai yang diharapkan. Ameen.

No comments: