Monday, October 21, 2013

TAHNIAH Iddin

Pagi Sabtu, 19/10/2013 baru-baru ini telah berlangsung Majlis Graduasi MRSM Serting Kali Ke-19 khusus untuk para pelajar Tingkatan 3 dan 5. Anak sulung kami, Muhammad Izzuddin @ Iddin adalah pelajar Tingkatan 5, sekaligus penerima Sijil Graduasi pada majlis yang diadakan di dewan maktab, Dewan Gemilang.

Majlis Graduasi yang gilang-gemilang itu setara dengan pesta konvokesyen di institusi pengajian tinggi tanah air termasuk perarakan masuk graduan, guru dan senat maktab serta pemakaian jubah merah hati, suatu kemegahan bagi para pelajar sendiri. 

Bertolak dari Ulu Kelang sekitar jam 8:30 pagi, kami tiba di dewan ketika doa pembuka majlis mula dibacakan. AlhamduliLlah. Hilang kegusaran di hati Iddin yang ternanti-nanti ketibaan kami sedangkan dewan telah pun dipenuhi para ibu bapa dan para jemputan VIP telah pun berada di pentas utama.

Menerima Sijil Graduasi daripada Pengetua, En. Noor Hassan
Sehari sebelumnya Iddin menelefon, berpesan penuh mengharap; ibu dan ayah mesti datang kerana Iddin adalah salah seorang penerima hadiah utama. 

Terkesima kami dibuatnya kerana perancangan awal hanya ibu bertemankan Hanisah ke MRSM Serting, manakala ayah pula ke MRSM Kota Putra, Besut, Terengganu untuk menghantar Solehah pada hari yang sama. 

Akhirnya Allah melorongkan hati kami untuk ke Serting dahulu sebelum berkejar ke Besut. Ada hikmahnya terutama dari segi sokongan moral untuk anak-anak.

Menatap Buku Graduasi yang disertakan, kami amat berbangga dengan pencapaian akademik yang diperolehi Iddin yang mengungguli tempat teratas senarai Sijil Penghormatan Pengetua, sekaligus dinobatkan sebagai Graduan Terbaik Akademik. TAHNIAH Iddin.

Lebih terharu lagi, untuk anugerah graduan terbaik tersebut, ibu dan bapa turut sama dijemput naik ke pentas. Berdiri di hadapan khalayak ramai, biografi ringkas pelajar dibacakan diiringi tepukan gemuruh para hadirin. Sesuatu yang di luar jangkaan kami kerana ingatkan hanya Iddin yang akan naik ke pentas dan kami hanya menonton dari bawah. 

Bersama ibu-ayah selepas menerima anugerah
Sempoinya, saya hanya memakai selipar sahaja sedangkan bapa-bapa lain lengkap berkasut. Alahai... maafkan kami jika merosakkan kegemilangan majlis.

Ketika itu masa telahpun melewati jam 12:30 petang. Tanpa menunggu majlis tamat sambil berpesan kepada Iddin untuk sampaikan salam kepada para guru, kami terus bergegas keluar, bertolak ke Besut, mengejar waktu sebelum pintu pagar asrama MRSM Kota Putra ditutup sekitar jam 7:00 petang. 

Sememangnya kami amat berasa bersalah, seolah-olah tidak beradab kerana meninggalkan begitu sahaja para guru yang banyak mendidik Iddin selama 2 tahun berada di MRSM Serting. Namun ianya terpaksa dilakukan. Fahamilah situasi kami. Moga kita dipertemukan di lain kesempatan.

Untuk Iddin - Berusahalah demi kerana ALLAH, Inshaa ALLAH manisnya kejayaan akan lebih terasa.  

Sekali lagi, TAHNIAH. Moga ianya menjadi inspirasi dan motivasi kepada adik-adik.

No comments: