Tuesday, October 15, 2013

Rindu Masyair Haram

Hari ini Hari Raya Haji @ Qurban di negara kita. Salam Eid Adha untuk semua.  Moga Eid Adha tahun ini mendekatkan lagi diri kita dengan al-Khaliq. Apatah lagi Qurban itu sendiri bermaksud 'dekat' yakni dalam erti kata hubungan dengan ALLAH SWT. 

Di Dataran Kaabah selepas dhuha
Semalam, 9 Zulhijjah; para jemaah haji berkumpul di Arafah untuk melaksanakan ibadah wukuf setelah berniat menunaikan haji. Sekaligus tertanggung larangan ketika berihram.

Aturan seterusnya mereka akan bergerak ke Muzdalifah, sekadar untuk singgah sebelum bermalam di Mina, sekurang-kurangnya 2 malam (Nafar Awal) atau tiga malam (Nafar Thani).

Di samping bermalam di Mina, mereka juga berkewajiban melaksanakan ibadah melontar di 3 jamrah - Aqabah, Ula dan Wusta. Pada masa sama, ibadah tawaf dan saie serta bergunting difardhukan. Secara umum, demikianlah ibadah haji dilaksanakan.

Kepada semua jemaah haji, setulusnya moga Allah menganugerahi haji mabrur. Ameen.

Selepas melontar di Jamratul Aqabah 10 Zulhijjah
Tika saat ini, kami amat merindui suasana ibadah haji yang kami lalui tahun lepas. Bagi setiap insan yang pernah ke Makkah bagi melengkapkan Rukun Islam kelima ini, kami pasti apa yang kami rasai turut sama dirasai mereka. Mungkin lebih hebat lagi. 

Oh, alangkah nikmatnya ibadah haji. Keinginan untuk ke sana lagi sentiasa mekar di jiwa. Di saat semua jemaah berada di Arafah dan Mina, gelodak hati semakin bergelora. Siaran langsung di kaca TV (terutamanya TV Al-Hijrah) sedikit sebanyak dapat mengubat rasa rindu kami.

Ya Allah, berilah kami peluang untuk ke sana lagi. Ameen.

Di Arafah dan Mina kami mempunyai pengalaman tersendiri yang pasti tidak dapat dilupakan. Lebih-lebih lagi di Mina di mana kami hanya berada di khemah di waktu malam semata-mata memenuhi syarat sah mabit di Mina. Sebelah siangnya, selepas melontar di Jamrah di waktu dhuha, kami terus berjalan kaki ke Masjidil Haram. Seharian di Haram, seusai solat Isyak, kami bertolak pulang ke khemah di Mina.

Berulang alik dari Mina ke Masjidil Haram
Sepanjang berada di Tanah Suci Makkah dan Medina, terlalu banyak dugaan dan cabaran yang dihadapi. Segalanya disimpul dan dirangkaikan menjadi untaian pengalaman dan pengetahuan yang amat berharga bagi kami. Bukan sahaja dari sudut ibadah tetapi juga dari sudut persabahatan dan persaudaraan sesama Muslim merentasi sempadan negara.

Namun, cabaran selepas ibadah haji itulah yang paling getir untuk dipertahankan seperti solat berjemaah di masjid, puasa sunat, membaca al-Quran, bertahajud di sepertiga akhir malam dan mengawasi jiwa, pancaindera dan anggota dari melakukan maksiat kepadaNYA.

Moga setiap amalan kita diterima oleh ALLAH SWT dan dihimpunkan di kalangan hamba-hambaNYA yang dirahmati sehinggalah dijemput ke alam baqa'. Ameen.

Salam Eid Adha dan selamat menunaikan ibadah qurban. 

No comments: