Thursday, September 19, 2013

Musim Buah

Hujung minggu baru-baru ini saya berada di Kuala Terengganu - menjenguk Solehah di MRSM Kota Putera, Besut dan bawa balik bermalam ke rumah keluarga di Manir.

Menariknya pulang ke kampung kali ini, didapati deretan gerai buah-buahan di tepian jalan  tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. Begitu juga halnya di pasar-pasar dan pinggiran jalan di tengah pekan dan bandar.

Durian, rambutan dan duku; antara yang menjadi tumpuan utama. Sememangnya buah-buahan ini sedang menjadi-jadi di Terengganu. Maka tidak hairanlah gerai-gerainya juga mudah ditemui, hatta di hadapan rumah sekali pun.

Itulah nikmat kurniaan Illahi untuk rakyat Terengganu. Ketika buah-buahannya mudah diperolehi dan pastinya harga pula amat murah, inilah masanya untuk kita berkenduri sakan - setakat terdaya tanpa memudaratkan diri. Bersyukurlah dengan apa yang diperolehi.


Kami tiada dusun buah-buahan, cuma beberapa batang pokok di sekitar rumah. Sayangnya duku tidak berbuah, mungkin telahpun 'menopous' (berhenti berbuah). Durian pula tiada pokoknya. Yang ada pun pokok rambutan. Dapatlah diperolehi sedikit sebanyak hasilnya. Itupun bergantung kepada jenisnya seperti rambutan gading, anak sekolah dan gula batu.

Namun, AlhamduliLlah... kami (saya dan Solehah) dapat makan durian dan duku sepuas-puasnya. Durian dijual secara longgok, menunjukkan bahawa durian amat banyak di pasaran. Jika tidak, pasti mengikut harga per kilogram atau pun secara paket.

Manakala duku pula dijual sekitar RM1.50 - RM2.00/kg. Sekiranya rajin, bolehlah beli di pokok dengan harga RM1.00/kg - syaratnya kenalah panjat sendiri. Jika bernasib baik boleh sahaja dapat secara percuma.

Bagi yang mempunyai dusun buah-buahan, pasti sahaja suasananya lebih meriah. Apatah lagi dengan kehadiran ahli keluarga serta sanak saudara yang tinggal berjauhan. Inilah masanya masing-masing tersenyum lebar sambil lunak berbahasa - kata orang 'saudara buah'.

Tempias musim buah ini turut dirasai di seluruh tanah air. Di mana-mana sahaja buah-buahan ini mudah diperolehi. Malah di sesetengah tempat, diadakan pesta makan buah terutamanya durian. Jadi, jangan lepaskan peluang jika diberi peluang. Jika tidak, beli sahaja tika buah-buah tersebut sedang membanjiri pasaran. Usah ditunggu-tunggu. Ini kerana musim buah durian dan duku telahpun di penghujungnya.

No comments: