Sunday, September 1, 2013

Pasrah Banjir

Rumah Abah-Emak di Ulu Kelang letaknya bersebelahan Sungai Kelang. Di situlah kami sekeluarga tinggal bersama abah dan emak serta beberapa orang adik ipar.

Lautan banjir di hadapan rumah
Setiap kali hujan lebat turun, air sungai cepat sekali naik dan arusnya amat deras. Lazimnya, jika hujan berterusan lebat selama setengah jam, maka kawasan di sekitar rumah kami akan mula dinaiki air.

Mana-mana rumah di kawasan rendah pasti akan mula dilanda banjir. Termasuklah jiran tetangga di sekitar rumah kami. Jika lebihan limpahan air, maka rumah kami yang terletak sedikit tinggi juga akan turut sama dinaiki air. 

Retoriknya dikatakan empangan tertua di Selangor (bina 1958) iaitu Empangan Klang Gates di Melawati melepaskan limpahan airnya. Kini dikatakan pula berpunca daripada kerja-kerja naik taraf aliran sungai dan pembinaan perangkap sampah. Apa-apa pun kesannya akan dirasai oleh semua. Terimalah seadanya dengan penuh redha. Kami pasrah namun perlu sentiasa waspada atas setiap kemungkinan.

Lazimnya apabila air melimpah ke halaman rumah, sehingga takat anak tangga bawah sahaja selepas itu kembali surut. Kenderaan di hadapan rumah pun setakat separuh tayar sahaja tanpa masuk ke dalam kereta mahupun bahagian engin. Demikianlah yang berlaku hampir 28 tahun lalu. 

Air bertakung di dalam kereta
Namun, ujian ALLAH pada pagi Jumaat baru-baru ini adalah di luar jangkaan kami. Hampir semua kereta di laman rumah dimasuki air dan perlu dibawa ke bengkel untuk dibaik-pulih kerosakannya. Purata kos pembaikannya boleh tahan, antara RM600 hingga RM1,000. Itu untuk kereta biasa. 

Paling terasa adalah kereta hibrid yang baru berusia 8 bulan. Dimaklumkan oleh mekanik di pusat servis, bateri utamanya telah dimasuki air, tiada jalan lain kecuali menggantikannya dengan yang baru. 

Aduhai... hibrid, seketul bateri sahaja kosnya ribuan RM. Belum masuk lagi penggantian lain dan caj servis yang dikenakan. Entahlah... tiada pilihan lain lagi jika ingin kereta tersebut kembali bergerak. Kami pasrah. Itulah sebahagian daripada natijahnya berkampung di tepian sungai.

Di sebalik setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Muhasabah diri sendiri. Apakah ertinya dugaan ini?

No comments: