Wednesday, September 11, 2013

Dhuyuf Al-Rahman

Beberapa hari lalu, para bakal jemaah haji mulai berangkat meninggalkan tanah air menuju ke Tanah Suci Madinah dan Mekah. Merekalah Dhuyuf al-Rahman yakni Tetamu ALLAH.

Wahai para Tetamu ALLAH - Alangkah bertuahnya kalian kerana mendapat undangan khusus daripada ALLAH SWT untuk bertandang ke rumahNYA. Ingatlah, betapa ramai yang mengimpikan peluang yang amat istimewa ini tetapi masih lagi belum mendapat keizinanNYA. Lebih-lebih lagi dengan pengurangan kuota sebanyak 20% berbanding tahun sebelumnya. Bertambahlah lagi keistimewaan yang kalian perolehi.

Justeru itu, PESAN KAMI - Bersyukurlah kepada ALLAH SWT. Persembahkanlah rasa syukur itu dengan menggunakan setiap detik peluang yang ada untuk mengabdikan diri kepadaNYA. 

Ketika di Madinah, carilah peluang untuk berlama-lamaan di Masjid Nabawi dan berusaha untuk beribadah di Raudhah serta mengunjungi maqam RasuluLLAH SAW - Mohon disampaikan salam kerinduan kami kepada baginda SAW, moga kami berkesempatan untuk ke sana lagi (Ameen).

Apatah lagi sewaktu di Mekah - rebutlah peluang untuk sentiasa berada di Masjidil Haram dengan mengatur waktu dengan sebaik-baiknya. Usah lupa menyibukkan diri dengan ibadah umrah. Ambillah peluang untuk melakukan tawaf sunat di BaituLLAH terutama di awal pagi. Perbanyakkan amalan sunat dan bermunajat kepadaNYA.

Fadhilat berada di kedua-dua Tanah Suci ini berganda banyaknya. Alangkah ruginya jika dilepaskan begitu sahaja.

Daripada Abdullah ibnu Zubbair, bahawa RasuluLLAH SAW telah bersabda,"Solat di masjidku ini (Masjid Nabawi) lebih baik daripada 1000 kali solat di masjid lain kecuali Masjidil Haram di mana ianya lebih afdhal daripada 100 kali solat di masjidku ini (iaitu 100,000 kali di masjid lain)".

Sewaktu ibadah haji pula - laksanakanlah setiap amalan dengan sepenuh hati dan sebaik mungkin berdasarkan ilmu bukannya ikut-ikutan. Jika keliru, bertanya terus kepada para pembimbing haji. Moga kalian semua dikurniakan haji mabrur, impian setiap insan yang menjadi Tetamu AgungNYA. Ameen.

No comments: