Thursday, September 5, 2013

Reunion Geng Haji 1433H

Beberapa hari lagi bakal jemaah haji Malaysia akan mula berangkat ke Tanah Suci. Lazimnya singgahan awal mereka di Jeddah sebelum ke Madinah atau pun penerbangan terus ke Madinah.

Nostalgia: Menjamu selera di D'Saji @ Safwa Tower, Mekah
Pada musim haji tahun lepas, kami adalah antara jemaah haji terawal berlepas daripada KLIA. Penerbangan KT3 yang kami naiki terus menuju ke Lapangan Terbang Prince Mohammed di Madinah. AlhamduliLlah. Jika turun di Jeddah, kami perlu menaiki bas kira-kira 7 jam lagi sebelum tiba di Madinah.

Di Madinah, kami ditempatkan di Anwar al-Madinah Movenpick - hotel 5 bintang, sekitar 50 m sahaja dari Masjid Nabawi. Satu bilik untuk 4 orang. Setiap ahli bilik adalah pasangan kepada ahli bilik di sebelahnya. Selain kami, mereka adalah Hj Daud-Hjh Azizah, Hj Shaharul-Hjh Zira dan Hj Shukor-Hjh Shahiza.

Manakala di Mekah pula kami di tempatkan di Abraj al-Janadriyah yang juga ibu pejabat Tabung Haji, sekitar 1 km daripada Masjidil Haram.  Bagi wanita, mereka masih lagi kekal sebilik dengan tambahan lagi 3 orang, menjadikan 7 orang kesemuanya. Setiap pasangan pula diletakkan sebilik kecuali Hj Shaharul dikongsikan dengan jemaah lelaki lain. Ini menjadikan bilik lelaki hanya untuk 6 orang sahaja.

Berkumpul di rumah Hj Daud-Hjh Azizah @ Hulu Langat
Tambahan rakan sebilik kami ketika di Mekah adalah Hj Aziz-Hjh Zila, Hj Mutalib (Brigadier Dato')-Hjh Norma (Datin) dan Hj. Rizal-Hjh Zuraidah. Ini menjadikan geng haji kami adalah 7 pasangan kesemuanya.

Dari sini, kami menjadi akrab dan saling mengambil tahu antara satu sama lain. Sekembalinya daripada Tanah Suci, keakraban kami masih utuh, cuma kesibukan dengan urusan harian masing-masing membatasi perhubungan kami.

Demi meneruskan jalinan persaudaraan haji, kami berusaha menganjurkan pertemuan demi pertemuan secara bergilir-gilir. Tiada ketetapannya, terserahlah kepada yang berkesempatan dan berkelapangan.

Julung-julung kalinya, kami pernah menjemput rakan-rakan haji datang ke Majlis Kesyukuran Keluarga yang kami adakan sekembalinya dari Tanah Suci bertempat di Ulu Kelang. Selanjutnya dijemput pula berkumpul di rumah Hj Daud-Hjh Azizah di Hulu Langat. Seterusnya ke Majlis Perkahwinan anak Hj Mutalib-Hjh Norma di TUDM Sungai Besi. 

Bertandang ke rumah Hj Rizal-Hjh Odah @ Kajang

Dan di hujung minggu baru-baru ini, kami bertandang pula ke rumah Hj Rizal-Hjh Zuraidah di Saujana Damai, Kajang.

Ralatnya, kami sekeluarga mempunyai agenda jemputan rumah terbuka rakan kenalan dan undangan perkahwinan saudara mara yang perlu dihadiri. Jadi kami hanya sempat beramah mesra dengan tuan rumah sahaja kerana perlu berkejar pula ke Salak Tinggi sedangkan sahabat haji yang lain belum lagi tiba. 

Untuk meraka dititipkan ucapan salam melalui tuan rumah. Hanya foto-foto yang diposkan oleh tuan rumah menjadi pengubat rindu. Insya Allah ketemu lagi di lain ketika dengan lebih ceria dan penuh santai.

Cuma terasa kehilangan Hj Mutalib-Hjh Norma yang baru sahaja berangkat ke Beijing atas urusan pengajian selama 2 tahun di sana. Moga beroleh kejayaan bagai dicita-citakan - duniawi dan ukhrawi. Ameen.

Jua untuk semua, moga sentiasa dilimpahi rahmat Illahi. Ameen.

No comments: