Monday, May 7, 2012

Tuaian Pesta Buku

Hari Ahad - berakhirnya Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur kali ke-31 di PWTC.

Di sebelah pagi, bersendirian tanpa diiringi isteri dan anak-anak, saya berkejar lagi ke pesta buku. Tujuan utamanya hendak mendapatkan naskhah Al-Quran terjemahan, kamus untuk anak-anak dan beberapa buah buku yang dipesan oleh anak-anak.

Dengan susun atur booth dan lokasi buku yang telah dihafal kedudukannya, saya menjangkakan kunjungan ke pesta buku ini tidak mengambil masa yang lama. Selepas beli terus boleh balik. Rupa-rupanya tidak begitu bagi peminat buku tegar seperti saya. Malah ianya lebih lama berbanding beberapa kunjungan sebelum ini walaupun bersama anak-anak. Ada sahaja buku-buku yang ingin dibelek dan diteliti isi kandungannya. Akhirnya lebih banyak buku yang diborong.... Alahai....

Inilah sebahagian besar buku-buku yang dibeli sepanjang pesta buku ini. Jika sebelum ini sekitar RM300 sahaja, kini melebihi RM500. Apa nak buat... dah satu keluarga ulat buku...

Namun kami tidak pernah menyesal. Ianya sesuatu yang amat bermanafaat. Jika tidak dibaca sekarang, kemudian hari boleh dibaca. Lebih-lebih lagi dengan potongan harga yang menarik, sayang kiranya dilepaskan begitu sahaja.

Setiap ahli keluarga kami mempunyai kategori buku yang diminati. Novel remaja menjadi pilihan Hanisah dan Solehah, sesuai dengan usia awal remaja. Izzuddin dan Imran pula lebih menggemari bacaan santai seperti komik-M.

Untuk pesta buku ini tidak disangka-sangka pula saya lebih banyak mengumpul buku-buku travelog atau kembara, antaranya Kembara Sastera UK dan Dublin karya terbaru Nisah Haron, XPDC Haji (Hj Zainal Bujang), Travelog Beijing (Izan-Nurfa-Uthaya), Nik Nur Madihah - Permata Generasi Rabbani (Ummu Sakinah), Bersyukur Saat Diuji (Prof Muhd Kamil) dan juga Bukan Sekadar Resepi (Roza).

Manakala buku-buku keagamaan pula adalah satu kemestian bagi kami sekeluarga seperti Indahnya Hidup Bersyariat (Dato' Ismail Kamus), Soal Jawab Isu-isu Islam (Dato' Nik Abdul Aziz), Panduan Perbankan Islam (Dr. Zaharuddin) dan Wanita Istimewa (Dr. Karim El-Shazly). Termasuk juga 2 naskhah Al-Quran dan Terjemahan serta VCD Perlaksanaan Haji sebagai panduan untuk kami melaksanakan tuntutan Rukun Islam kelima nanti.

Dari pemerhatian saya, sehingga ke awal petang persekitaran pesta buku tidaklah sesesak ketika kunjungan kami pada hujung minggu lalu. Mungkin kerana keadaan cuaca yang kurang baik atau pun mungkin juga para pengunjung akan bertambah ramai di sebelah petang dan malam. Wallahu a'lam.

Di samping itu, ramai sekali kelihatan para penulis dan pelukis yang datang. Ada yang duduk-duduk di meja yang dikhaskan di hampir setiap booth penerbit sambil mempromosikan buku-buku tulisan mereka ataupun sekadar pengunjung biasa.

AlhamduliLlah, saya sempat bersua muka dan berbual-bual ringkas dengan beberapa orang penulis yang saya kagumi, antaranya Puan Nisah Haron, Ustaz Pahroul Mohd Joui, Ustaz Amaluddin Napiah, Sdr Lutfi dan Sdr Nazry Salam.

Berlegar-legar dari satu booth ke satu booth sambil menyelit di celah-celah khalayak pengunjung serta naik turun ke ruangan pameran tidak terasa penat, lapar dan dahaga. Sedar-sedar telah pun 4 jam berlalu. Ikutkan hati masih banyak lagi buku yang teringin untuk dimiliki. Ku pujuk hati sendiri, "Sabarlah... cukuplah dahulu".

No comments: