Tuesday, May 1, 2012

Berpesta @ Pesta Buku

[Mohon maaf, kesinambungan catatan di dua Tanah Suci terpaksa ditangguhkan seketika, memberi ruang kepada Pesta Buku 2012 di PWTC. Insya Allah, lanjutan pengalaman menunaikan ibadah umrah dan ziarah di Mekah al-Mukarramah akan menyusul dalam masa terdekat]

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) ~ saat yang ditunggu-tunggu oleh para pengusaha dan peminat buku kini tiba lagi. Pesta besar-besaran kali ke-31 dengan tema Buku: Dunia Tanpa Sempadan ini disertai oleh lebih 850 penerbit/pencetak/pengedar/penjual buku bertempat di lokasi biasa, PWTC bermula dari 27-April lalu hingga akhir minggu ini, 6-Mei.

Bagi kami, pesta buku ini termasuk dalam diari tahunan kami. Dengan kata lain, tidak pernah terlepas. Jika isteri dan anak-anak tidak berkesempatan, saya pasti tidak akan lepaskan begitu sahaja.

Sebenarnya Bandaraya Kuala Lumpur adalah antara lokasi kunjungan yang cuba kami elakkan terutama ketika hujung minggu. Kami tidak menggemari suasana sibuk, sesak dan bingit. Namun kerana pesta buku, semuanya itu tidak diendahkan. Keranamu buku, segala onak sanggup dirempuhi.

Dahulu, ketika berkerja dengan agensi kerajaan dan swasta; saya rela mengambil cuti semata-mata untuk berkampung di pesta buku. Kini, masanya lebih fleksibel, maka adalah masa tersendiri untuk ke PWTC.

Setakat ini telah 2 kali saya ke pesta buku tersebut. Pertama kali pada petang hari perasmiannya iaitu 27-April. Suasananya lenggang sahaja - mudah bergerak. Saya sendirian, datang untuk meninjau keadaan dan kedudukan booth tertentu, sambil mendapatkan beberapa buah buku sebagai tambahan koleksi peribadi dan keluarga.

Kali kedua saya datang bersama keluarga pada hari Ahad, 29-April. Difahamkan booth mulai dibuka jam 10:00 pagi. Jam 9:00 pagi kami telahpun terpacak di hadapan PWTC. Sengaja datang awal untuk mengelakkan kesesakan jalan dan tempat meletakkan kereta. AlhamduliLlah, tidak disangka-sangka pula kebanyakan booth telahpun dibuka. Dapatlah kami ruang yang lebih terbuka untuk bergerak.

Namun, kira-kira sejam selepasnya, kesesakan pengunjung mulai dirasakan. Melewati waktu tengahari, suasana menjadi lebih padat dan sendat. Ibu bapa berpimpinan tangan dengan anak-anak. Pelajar sekolah lengkap berpakaian bersama kelompok gurunya. Para remaja dengan rakan sebayanya. Yang dewasa pula dengan ragamnya. Semua usia ada.

Beberapa booth popular seperti PTS, Galeri Ilmu, Telaga Biru, Karangkraf, MPH, Sarjana Media, Pustaka DarusSalam dan Al-Hidayah (sekadar beberapa nama) menjadi tumpuan utama pengunjung. Pasti sahaja para pengusaha mampu tersenyum lebar hingga ke telinga melihat sambutan yang amat menggalakkan. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam...8)

Para petugas begitu sibuk sekali mempromosikan buku-buku terbaru. Sememangnya para penerbit akan memastikan akan ada beberapa buku terbaru dilancarkan ketika pesta buku ini terutama melibatkan penulis bestseller. Maka tidak hairanlah para penulis juga sibuk sepanjang pesta buku ini, sama-sama mempromosikan hasil karya masing-masing.

Ditambah pula dengan potongan harga yang mampu mencairkan hati. Dari pemerhatian saya, rata-rata buku baru ditawarkan potongan sekitar 15%-20%.

AlhamduliLlah, tanpa disangka-sangka, ketemu saya dengan rakan lama, Sdr Hizamnuddin Awang @ Web Sutera di booth Galeri Ilmu; sedang sibuk melayan peminat buku terbarunya, Macedonia: Alexander Agung - Hijab Raja Zulkarnaian. Tahniah Hizam.

Dua hari ke pesta buku, sekitar RM 300 telah 'lebur' untuk buku dan majalah. Satu pelaburan yang mengembirakan demi cinta kami kepada buku. Paling utama anak-anak seronok memperolehi buku yang diidam-idamkan dan kami juga dapat apa yang dihajatkan.

Jika diikutkan hati, masih banyak lagi buku dan majalah yang ingin dibeli. Foto di sebelah hanya sebahagian daripadanya.

Tengoklah... mungkin ada hari saya akan menyinggah lagi di pesta buku. Jika begitu, pasti ada lagi beliannya. Cuma kelemahan saya, adakalanya cepat kelabu mata, terbeli buku yang tidak diperlukan sangat, dek terpesona dengan persekitaran dan igauan.

Entahlah... tetapi diri ini tidak pernah serik untuk ke pesta buku. Ianya satu kepuasan yang tidak terucap. Masa yang dilalui dirasakan amat pantas berlalu - 3 jam ibarat 30 minit. Lapar dan dahaga langsung tidak berbekas.

Kepada rakan-rakan di sekitar Lembah Kelang, luangkan masa kalian untuk ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di PWTC ini. Banyak manafaatnya bercanda dengan buku.

No comments: