Monday, July 28, 2008

Cuti-cuti Australia > Main Salji di Mt Baw Baw

Main salji lagi. Hari Sabtu minggu lepas (19/07/2008), seminggu selepas main salji di Lake Mountain, kami ke Mt. Baw Baw pula. Turut serta Azidah, kawan lama Laili sejak di MRSM Kota Bharu lagi, kini bekerja di Melbourne.

Lain-lain foto boleh dilihat di sini atau ke Album Foto Kami di sebelah kiri bawah halaman ini.

Kami bertolak dari rumah kira-kira jam 10:00 pagi. Jarak ke Mt Baw Baw sekitar 135 km, melalui Monash Fwy dan Main Nerrim Rd ke Yarra Junction- Noojee Rd. Kami singgah di Ice Creek untuk menyewa Tyre Chain (AUD 25.00/ sepasang) dan 4 Toboggan (AUD 8.00 sebuah). Tidak banyak kedai sewaan seumpamanya di sepanjang jalan naik ke Mt. Baw Baw. Snow boot yang dicari untuk Izzuddin, Hanisah dan Zidah hanya diperolehi di Snow Hire Shop di Village Centre, Mountain Peak Mt Baw Baw. Lain-lain kelengkapan seperti jaket, seluar, beanie (tutup kepala) dan beberapa snow boot telah pun sedia ada, samada milik sendiri atau dipinjam dari keluarga Abg Nordin yang telah lama berada di Dandenong (Terima kasih Abg Nordin dan Kak Siti).

Jalan menuju ke puncak agak berliku-liku dan sesekali menuruni cerun gunung, sekitar 40 km jaraknya. Kerap kali GPS “pening”, tidak dapat mengesan kedudukan kami. Bayaran masuknya AUD 35.00 per kereta. Tyre chain yang dibawa langsung tidak digunakan (naik dan turun) kerana jalannya tidak licin. Kami tiba di Mountain Peak kira-kira jam 12:30 tengahari. Tersua dengan keluarga Wafir-Suharti, Dr. Ramli-Dr. Nor, Fahmi-Farah dan Mokhtar-Adlina yang bertolak secara konvoi sekitar jam 07:00 pagi dari Dandenong.

Kawasan rekreasi saljinya luas, berkali ganda luas dari Lake Mountain yang dikunjungi sebelumnya. Kelihatan timbunan salji memutih memenuhi kawasan sekitarnya. Sementara menunggu urusan sewaan snow boot, anak-anak tidak melepaskan peluang bermain snow ball. Lapisan saljinya amat lembut dan mudah untuk dikaut tangan dan dibentuk mengikut kehendak hati. Sesekali fresh snow turun, memutih di beanie dan pakaian kami.

Urusan sewaan peralatannya agak mengecewakan, terlalu lama masa terbuang menunggu giliran. Keseronokan anak-anak di Toboggan Run juga terbantut. Lapisan saljinya agak nipis sehingga nampak lapisan tanah di bawahnya. Meluncur ke bawah pula acap kali tersangkut dan terpaksa dikayuh menggunakan tangan. Akhirnya mereka berhenti dan bermain snow ball serta membina snow man di cerun berdekatan. Kesian. Tapi keseronokan masih kelihatan di wajah mereka. Cuma Imran nampaknya tidak selesa dek kesejukan kerana kasutnya dimasuki salji.

(Difahamkan setiap toboggan dikenakan caj masuk ke Toboggan Run sebanyak AUD 5.00. Kami terlepas kerana ketika masuk tiada petugas menjaganya. Selepas itu baru kelihatan. Mengarut betul, di Lake Mountain tak ada pun bayaran seumpamanya)

Dari pemerhatian, terdapat beberapa lagi cerun yang sesuai untuk bermain toboggan, antaranya bersebelahan Visitor Centre lama (kini tandas sahaja). Sayang tidak dibuka untuk umum. Anak-anak dan beberapa orang lagi mencuri main luncur dengan risiko sendiri. Ski Trailnya pula jelas kelihatan bersebelahan Tobogan Run, mengunjur dari aras yang lebih tinggi. Amat sesuai untuk kaki ski dan snow board. Untuk naik ke aras yang lebih tinggi pula disediakan hanger lift.

Selepas makan dan minum teh panas (saat paling seronok), kami beredar turun dari Mt Baw Baw, kembali ke Dandenong. Jam menunjukkan pukul 04:30 petang. Jalannya yang berbengkang bengkok (mengalahkan jalan di Cameron Highland) menyebabkan kepala terasa pening dan tekak meloya. Pengalaman yang amat menyeksakan. Kami tiba di rumah hampir jam 07:00 malam.

2 comments:

Anonymous said...

I agree with you about these. Well someday Ill create a blog to compete you! lolz.

Anonymous said...

It could give you more facts.