Thursday, February 14, 2008

Sorry Day

Semalam, 13 Februari mencatatkan sejarah yang bakal dikenang terutama oleh warga pribumi/ orang asli (aborigines) di Australia. Kevin Rudd, Perdana Menteri yang baru memegang tampuk pemerintahan memecah sikap ego pemerintah terdahulu.

Sokongan padu warga pribumi menyambut permohonan maaf PM Kevin Rudd
Di parlimen, dengan dihadiri warga pribumi serta ahli parlimen dan disaksikan secara langsung di serata dunia, dengan intonasi sayu beliau melafazkan berulang kali ungkapan SORRY. Maaf atas kesilapan polisi terdahulu yang menyaksikan timbulnya apa yang dikatakan “stolen generation” yang menyayat hati warga pribumi. Keperitan dan penderitaan yang ditanggung sekian lama akhirnya terungkai dalam suasana penuh emosi, disaluti tangisan pilu dan gembira oleh semua.

Selama hampir 60 tahun (1910 – 1969), kononnya atas dasar kebajikan dan pendidikan, lebih 10,0000 anak-anak warga pribumi telah dirampas dan diculik secara rahsia dan diserahkan kepada keluarga kulit putih. Hakikat sebenarnya, ianya adalah usaha terancang untuk menghapuskan keturunan warga pribumi atas kepercayaan mereka adalah “keturunan celaka” (doomed race). Betapa parahnya penderitaan yang ditanggung oleh ibu bapa dan juga anak-anak, terpisah penuh tragis. Orang tua meninggal dalam tangisan sengsara manakala anak-anak membesar dengan dendam membara. Tak dinafikan ramai antara mereka yang berjaya dalam hidup tapi kesan traumanya amat terasa.
Malah warga pribumi sendiri, Aborigines dan Torres Strait Islanders tidak bersetuju dengan sambutan Australia Day pada setiap 26 Januari. Ini kerana ianya merujuk kepada hari kemasukan lebih 1200 warga England yang diketuai oleh Captain Arthur Phillip dengan 11 kapal yang dikenali First Fleet pada tahun 1788 di Sydney Cove, NSW. Sedangkan warga pribumi telah pun menetap sekian lama di situ.
Setelah 40 tahun berlalu dan PM baru dilantik, barulah ada usaha di peringkat kerajaan untuk mengakui kesilapan generasi terdahulu. Kerajaan-kerajaan terdahulu sekadar memandang sepi usaha seumpamanya dan tiada kekuatan untuk mereka melaksanakannya. Pelbagai alasan direka, antaranya atas faktor ekonomi dan tiada sebab untuk memohon maaf atas kesilapan mereka yang terdahulu. Banyak usaha yang perlu dilakukan oleh kerajaan Kevin Rudd untuk menebus dosa generasi terdahulu terutamanya berkaitan hak-hak asasi, pendidikan, perumahan dan penglibatan warga pribumi dalam pembangunan negara. Itulah cabarannya tetapi itulah yang sepatutnya.
Jika dilihat dari sudut yang lebih luas dan akal yang sihat, tiada siapa pun yang akan merasa senang melihat ibu bapa dan anak-anak dipisahkan secara paksa. Apatah lagi jika ianya berlaku pada diri kita sendiri. Jadi, permohonan maaf tersebut amat besar ertinya. Begitu juga dalam kehidupan harian kita

No comments: