Tuesday, April 11, 2017

Cuti2 Malaysia > Melaka - Bhg 01


Kami tiba di Melaka sekitar jam 10:00 pagi.

Kubu St. John... Tinggalan Penjajah Portugis dan Belanda
Singgahan pertama kami adalah di Kubu St. John di puncak Bukit Senjuang - sebahagiannya menghadap ke arah Selat Melaka.

Kubu ini asalnya sebuah gereja kecil Portugis yang dibina semula sebagai kubu pertahanan oleh Belanda pada abad ke-18. Menariknya kebanyakan meriam di kubu menghadap ke arah daratan kerana dikatakan sebahagian besar serangan bermula dari arah tersebut. 

Landskap di sekitarnya juga menarik perhatian kami, salah satunya pokok-pokok saga yang menebarkan biji saga kemerahan yang menjadi inspirasi terhasilnya nama kereta pertama Malaysia - Proton Saga. Kami kutip sebahagian bijinya untuk koleksi peribadi kami.

The Stadthuys.. Tinggalan Penjajah Belanda
Seterusnya kami bergerak ke tengah Bandar Raya Melaka dan meletakkan kereta di Jalan Hang Jebat - sebahagian daripada Jonker Street. Mematuhi peraturan MBMB, 6 Kupon Letak Kereta diatur rapi sehingga jam 5:15 petang.

Di laluan ini terdapat kedai-kedai lama dengan jualan barangan lama. Juga terdapat Muzium Budaya Cheng Ho dan mural lukisan besar di dinding bangunan.

Tumpuan pertama kami adalah Pusat Maklumat untuk mendapatkan helaian peta lokasi bagi memudahkan pencarian tempat-tempat yang ingin dikunjungi. Tu dia... di lingkungan Jalan Kota-Jalan Istana sahaja deretan tinggalan sejarah berbentuk muzium, galeri dan bangunan dalam suatu kawasan saling bersebelahan dan berdekatan. Sehari suntuk pun masih tak mampu nak habiskan. Pilihlah mana yang perlu didahulukan, simpan selebihnya untuk kunjungan seterusnya... Itulah yang mampu kami lakukan...

Menara Jam
Pokok Melaka
Singgahan utama, pastinya bangunan merah The Stadthuys yang terletak di hadapan Pusat Maklumat.  Bangunan kompleks 2 tingkat yang besar dengan 30 meter lebar ini dibina oleh Belanda pada tahun 1650 sebagai kediaman rasmi Gabenor dan Timbalan Gabenor. Juga ditempatkan Pejabat Setiausaha, bilik sembahyang, ruang makan, rumah tetamu, rumah hamba, rumah Ketua Merchant, penjara, pejabat perdagangan dan gudang. 

Bangunan ini asalnya berwarna putih, kemudian dicat merah salmon oleh British setelah kuasa penjajah beralih tangan. Bersebelahannya adalah Gereja Christ dan di hadapannya pula Menara Jam. Kedua-duanya juga berwarna merah salmon.

Kini The Stadthuys menempatkan Muzium Sejarah dan Etnografi, Muzium Sastera, Muzium Pemerintahan Demokrasi dan Galeri Yang Dipertua Negeri. Semuanya tidak sempat kami singgahi. Inshaa ALLAH di lain kali..

Bersebelahan Muzium Etnografi, terdapat kelompok pepohonan berdaun halus dan berbuah seakan cermai merendang segar. Itulah Pokok Melaka di mana negeri Melaka dikatakan beroleh nama.

No comments: