Friday, August 21, 2015

Musim Haji Kembali Lagi

Munculnya bulan Zulkaedah, maka bermulalah perjalanan bakal-bakal jemaah haji Malaysia menuju 2 Tanah Suci iaitu Madinah al-Munawwarah dan Makkah al-Mukarramah. Inilah antara bulan-bulan haji yang bermula daripada Syawal hinggalah Zulhijjah.

Dengan keteguhan iman dan patuh akan tuntutan rukun Islam yang ke-5, saban tahun berbondong-bondong umat Islam dari segenap penjuru dunia mendatangi BaituLLAH, menyahut seruan untuk menjadi tetamu agung ke rumahNYA. Beruntunglah kepada mereka yang menjadi insan terpilih, khusus dipilih oleh ALLAH SWT. SubhanaLLAH.

Firman ALLAH dalam surah al-Hajj:27 
"Dan berserulah kepada manusia supaya mengerjakan haji, nescaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki dan mengenderai unta yang kurus. Mereka datang dari segenap penjuru yang jauh (seluruh dunia)"
Nostalgia di Dataran Kaabah: Suasana padat dan sendat
Setiap kali tibanya musim haji, maka setiap kali itulah hati ini diulit rasa rindu yang amat sangat untuk kembali ke bumi nan barakah. Lebih-lebih lagi ketika mendengar laungan talbiyyah. Terimbau saat-saat indah menunaikan ibadah tersebut 3 tahun lepas. 

Walaupun pelbagai kepayahan dan keperitan yang dilalui namun kenikmatan dan keseronokan menjadi igauan. Terlalu banyak pengalaman dan pengetahuan yang diperolehi. Terasa akan ibadah yang lalu masih banyak yang kurang dan berazam untuk melakukan yang lebih baik daripadanya. 
"Ya ALLAH, panjangkan usia kami dalam kesihatan dan kekuatan untuk kembali lagi ke Masyair Haram demi melaksanakan tuntutan haji. Aameen Ya ALLAH."
Untuk tahun ini, difahamkan kuota jemaah haji kekal kurang 20% kerana pembangunan di sekitar Masjid Haram masih lagi belum selesai. Diwartakan seramai 22,320 orang berpeluang menunaikan haji melalui muassasah Tabung Haji pada tahun ini. TAHNIAH kepada bakal-bakal haji dan hajjah. Moga kalian semua dianugerahi haji yang mabrur. Aameen Ya Rabbal 'aalameen.

Nostalgia di Arafah: Berehat di khemah
Dikatakan suhu di Arab Saudi ketika ini agak panas. Malamnya sekitar 35C, manakala siangnya adakala melebihi 50C. Ditambah pula dengan persekitaran yang berdebu daripada pelbagai projek pembangunan yang giat dijalankan terutama di Makkah. Malah dengan kehadiran ramai jemaah dari segenap pelusuk dunia, maka bermacam penyakit senang melekat seperti batuk, lelah, kulit kering dan demam. 

Justeru itu diharapkan para jemaah dapat bersedia dengan pelbagai keperluan sampingan seperti ubat-ubatan dan losyen pelembab kulit (sebaiknya bawa dari Malaysia), minum banyak air terutama air zam-zam yang mudah diperolehi, kurangkan pergerakan di luar bangunan - sebaiknya beriktikaf di dalam masjid dengan pelbagai amalan sunat hatta tidur sekalipun.

Ingatlah, TUJUAN UTAMA ke Tanah Suci adalah demi misi yang suci - menunaikan ibadah haji bagi meraih redha ILLAHI yakni HAJI YANG MABRUR. Maka gunakanlah kesempatan yang julung-julung kali ini (anggaplah yang pertama dan terakhir) untuk mengabdikan diri kepadaNYA. Apatah lagi ganjaran beramal di kedua-dua Tanah Suci ini amat lumayan sekali. Tidak nampak di dunia tetapi mengunung tinggi di akhirat nanti. Inshaa ALLAH.
Daripada Jabir r.a., bersabda RasuluLLAH SAW, "Solat di masjidku (Masjid Nabawi) adalah lebih afdhal daripada 1,000 solat di masjid-masjid lain kecuali di Masjidil Haram. Dan solat di Masjidil Haram adalah lebih afdhal daripada 100, 000 solat di masjid-masjid lain."  (HR Ibn Majah)
Maka rebutlah peluang menjadi tetamu ALLAH ini dengan sebaik-baiknya. Tidak dinafikan kemuncak haji hanyalah 5-6 hari sahaja, bermula 8 Zulhijjah hinggalah 12hb (Nafar Awal) / 13hb (Nafar Thani). Namun jangka waktu selama lebih 40 hari (lazimnya) di Tanah Suci sewajarnya tidak disia-siakan.

Dengan kata lain, sibukkanlah diri dengan melakukan amalan-amalan wajib dan sunat, banyakkan masa di masjid daripada berlengkar di hotel atau tawaf kedai ke kedai. Usahakan berada di Raudhah dan juga hadapan Kaabah dengan datang awal untuk melakukan solat, munajat dan tawaf.

Al-Quran diturunkan di Mekah dan Madinah. Demi kemuliaan al-Quran dan rasa kasih kepada RasuluLLAH SAW, maka tekadkan diri untuk khatam bacaan al-Quran di Tanah Suci ini. Pengalaman kami; 8 hari di Madinah kami mampu khatam sekali. Di Makkah pula sebanyak 2 kali khatam termasuklah 1 kali berserta terjemahan. Malah ada jemaah yang khatam lebih daripada itu. Inshaa ALLAH boleh dilakukan. Cuma peruntukkan lebih masa bersama al-Quran, paling mudah ketika di masjid.

Nostalgia di Jamrah: Seusai melontar di pagi 10 Zulhijjah
Dari pengamatan kami, ramai yang tewas dek sedikit ujian kepayahan dan kepanasan. Di peringkat awal, ramai yang berpusu-pusu datang ke masjid namun akhirnya sekadar solat di hotel, di masjid berdekatan atau hanya di dataran masjid sahaja. Alangkah ruginya... 

Dari pemerhatian kami, dalam beramal, perkara paling utama adalah ILMU. Usahakan untuk menuntut ilmu berkaitan ibadah samada tentang solat, umrah dan haji serta yang apa-apa sahaja yang berkaitan amalan di Tanah Suci. Bawalah bersama buku-buku panduan haji yang diberikan. Tekuni setiap patah ilmu yang ada dan bertanya para pembimbing haji jika musykil.

Tanpa ilmu kita mungkin mengikut sahaja apa yang orang lain buat (pak turut) lebih-lebih lagi oleh jemaah haji dari negara-negara luar. Tanpa disedari kita telah melanggar hukum agama yang boleh merosakkan ibadah kita seperti bercampur lelaki dengan perempuan dalam satu saf sedangkan ianya boleh dielakkan, melontar pada waktu yang diharamkan, bertawaf dalam keadaan berhadas dan sebagainya.

Seperkara lagi yang amat banyak berlaku adalah sikap yang buruk seperti mementingkan diri sendiri, bersifat bongkak/ sombong, suka mengumpat, mengadu domba, membuang masa dan bermacam-macam hal lagi. Berusahalah sedaya mungkin untuk bersihkan hati. Dan untuk bersihkan hati juga perlukan ILMU.

Akhir kalam... Selamat Berangkat ke Tanah Suci. Berusahalah untuk melakukan yang terbaik berpandukan ILMU. Moga kalian semua dianugerahi maqam tertinggi yakni haji mabrur.

No comments: