Saturday, August 15, 2015

Jalan2 Cari Makan > Dungun-Kemaman

Achik yang cepat mesra
Pada hari Sabtu, 08/08/2015 - dari Ulu Kelang, kami berdua sahaja hadir pada majlis perkahwinan di Kerteh. Imran tidak ikut kerana ada kelas tambahan di sekolah. Manakala Hanisah pula menemani Imran di rumah. Tambahan pula tiada orang lain di rumah. Masing-masing memenuhi jemputan di Melaka dan di Sepang. Selepas itu mereka berkampung di Kg. Bkt Bangkong.

Seusai makan kenduri, kami bertolak ke rumah sepupu Laili, Aryadi-Marina di Tmn Panalex, Kerteh - adalah dalam 8 km dari rumah pengantin. Sebenarnya kami dijemput oleh mereka di lokasi kenduri di mana mereka turut hadir.

Telah lama kami tidak ke rumah mereka. Kali pertama dan terakhir hampir 20 tahun lalu, kira-kira seminggu selepas perkahwinan kami. Tika itu Yadi masih lagi single.

Selepas Asar, kami dibawa oleh Yadi-Marina ke Pantai Teluk Lipat, Dungun, kira-kira 40 km jaraknya semata-mata mencari gerai ict, sct dan uct (ikan celuk tepung, sotong celuk tepung dan udang celuk tepung).

Melewati Dungun hinggalah tiba di Teluk Lipat, hujan turun agak lebat berserta angin menderu. Akhirnya kami singgah di Warung Pink House, bersebelahan Teluk Lipat Seaview Inn. Tercapai hajat tuan rumah nak menjamu kami dengan juadah tipikal orang Terengganu. Teringat zaman belajar dan awal berkerja - kedua-duanya di Dungun - ict, uct dan sct adalah antara kegemaran kami.

Warung Aziz Satar @ Cukai, Kemaman
Malamnya kami bermalam di Kerteh. Keesokan paginya pula kami dibawa pula ke Cukai, Kemaman untuk perkena satar, otak-otak dan pais bakar.

Menyusuri Jalan Dungun-Kemaman, melewati Jalan Dato' Omar, akhirnya kami menyinggah di Warung Aziz Satar yang terletak di Kg. Geliga Cik Akob, Cukai. Nama Pak Aziz amat bersesuaian digabungkan dengan Satar, menjadi Aziz Satar, nama yang sinonim dengan pelakon dan pelawak terkenal, Allahyarham Aziz Satar. Kebetulan sahaja tetapi ada nilai komersial.

Warung Aziz Satar agak luas dan terdapat kira-kira 7 sudut/corner yang menjual berlainan juadah dan minuman, antaranya aneka makanan bakar, keropok lekor, aneka celup tepung, makanan panas, air tebu dan air kelapa. Pilihan kami adalah satar, otak-otak, pais, keropok lekor rebus, air kelapa muda dan air tebu 'pior'.

Bersama merasai keenakan juadah Pantai Timur
Secara peribadi, kami menyukai satar, air tebu dan air kelapa. Manakala pais dan otak-otaknya 'kurang menyengat' dan tidak sama seperti yang pernah kami makan sebelum ini. Mungkin itu resepi mereka tersendiri.

Sebelum bertolak pulang ke Ulu Kelang, kami bungkus satar dan keropok lekor sebagai buah tangan untuk keluarga terutama untuk si bongsu kami, Imran peminat utama satar.

Tidak dilupakan, berbanyak terima kasih kepada Yadi-Marina sekeluarga yang begitu beria-ia membawa kami berjalan-jalan cari makan di Dungun dan Cukai. Tercapai juga hajat mereka dan impian kami.

No comments: