Wednesday, August 19, 2015

Masihkah Ramadhan Diingati?

[Muhasabah diri khusus untuk diriku sendiri dan untuk kalian. Moga bermanafaat]

Ramadhan semakin jauh meninggalkan kita. Syawal pun baru berlalu.  Kini kita di bulan Zulkaedah. Diikuti pula Zulhijjah dan seterusnya tahun baru hijriah, 1437H. Hampir setahun lagi baru ketemu kembali dengan Ramadhan. Itu pun jika ALLAH SWT masih memanjangkan usia kita.

Berlalunya Ramadhan, apakah kita masih terasa akan pemergiaannya? Sedihkah kita atau amat girang sekali? Terfikirkah kita bagaimanakah rupa Ramadhan kita pada tahun ini? Terpenuhkah segala tuntutan untuk mengimarahkan Ramadhan bagai yang disarankan RasuluLLAH SAW?

Berkata para ulama', ukuran paling mudah adalah bagaimana keadaan seseorang selepas Ramadhan. Apakah ia semakin dekat dengan ALLAH ataupun sebaliknya? Apakah kebersamaannya dengan ALLAH sepanjang Ramadhan diteruskan selepas Ramadhan atau tidak? Bagaimana dengan solat berjemaah, bangun malam beribadah, puasa sunat, bacaan al-Quran, majlis-majlis ilmu, amalan bersedekah dan sebagainya. Apakah telah menjadi kebiasaan atau dilupakan?

Masing-masing dapat mengukur sendiri. Tepuk dada tanyalah iman. Cuma RasuluLLAH SWT mengkhabarkan ALLAH mengutuk hamba-hambaNYA tika berlalunya Ramadhan ia langsung tidak mendapat ampunan daripadaNYA.

Ini kerana sepanjang Ramadhan, pintu pengampunan ALLAH dibuka seluas-luasnya. Hanya bergantung kepada individu itu sendiri samada berusaha untuk memasukinya atau pun tidak. Jika berjaya, maka BAHAGIA-lah ia, jika tidak CELAKA-lah.

Moga-moga kita tergolong di kalangan yang memperolehi kebahagian dan keredhaan Illahi.

Marilah bersama-sama kita merenung ke dalam diri kita sendiri. Moga dengannya hidup kita lebih terpimpin dan sentiasa mendapat rahmah, barakah dan maghfirah dari ALLAH SWT, Tuhan Yang Maha Berkuasa, Tuhan Semesta Alam.

Wahai ALLAH yang berupaya membolak-balikkan hati, janganlah ENGKAU palingkan ia daripada kebenaran kepada kebatilan dan hindarkan kami daripada kesesatan dan kemurkaanMU. Tetapkanlah kami pada jalan kejayaan hidup di dunia dan di akhirat. Hendaknya keindahan Ramadhan sentiasa memayungi hati-hati kami sehinggalah dijemput kembali ke pangkuanMU. 

Ya ALLAH ampunilah kami dan rahmatilah kami. Aameen.

No comments: