Wednesday, December 31, 2014

Nahas QZ8501 : TAKZIAH...!

Penantian itu satu penyeksaan. Namun menghadapi kenyataan adalah lebih menyeksakan. Itulah hakikat yang perlu dilalui oleh para waris Penerbangan AirAsia Indonesia QZ8501 yang dilaporkan terputus hubungan dengan pusat kawalan trafik udara pada pagi Ahad lalu. Kejadian berlaku di ruang udara antara Kalimantan dan Pulau Belintung di Laut Jawa.

Pelbagai spekulasi timbul. Semuanya masih mengharap. Selagi tidak ditemui bangkai pesawat, maka selagi itulah harapan masih ada.

 
Satu tragedi seumpama kehilangan MH370 pada awal Mac lalu di mana sehingga kini masih belum dapat dikesan nasibnya. Pada masa yang sama, kesedihan MH17 yang ditembak 'pengganas' di Ukraine pada Julai lalu masih lagi belum hilang sepenuhnya.

Akhirnya penantian ada noktahnya. Setelah 3 hari operasi pencarian dilakukan, pagi semalam, beberapa mayat dan serpihan berserta barangan ditemui terapung-apung di perairan Selat Karimata, kira-kira 10 batu nautika daripada lokasi terputus hubungan. Dan disahkan ianya adalah milik QZ8501.

Sebahagian serpihan QZ8501 di Selat Karimata
Suasana pilu dan mengharukan menyelubungi Pusat Krisis Lapangan Terbang Juanda. Di sebalik raung tangis dan saling berpelukan, terdapat waris yang pengsan menerima perkhabaran menyedihkan ini.

Sebagai orang luar, kami turut merasakannya. Tiada kata yang dapat kami luahkan selain daripada "Moga kalian tabah menerima dugaan dan ujian kehidupan ini. Sesungguhnya setiap insan akan tetap meninggalkan dunia ini, cuma bagaimana caranya tiada siapa yang dapat menjangkakannya. Segalanya itu adalah urusan ALLAH".

Kepada yang beriman kepada ALLAH SWT dan Hari Akhirat, redhalah setiap ketentuan daripadaNYA. Doakan moga ALLAH SWT mengampuni setiap dosa mereka dan digolongkan di kalangan hamba-hambaNYA yang dirahmati. Ameen.

Salam TAKZIAH untuk keluarga penumpang dan kru AirAsia QZ8501.

No comments: