Tuesday, December 9, 2014

Menerjah Big Bad Wolf Di Pagi Buta

The Big Bad Wolf Book Sale datang lagi. Masih lagi di lokasi yang sama seperti tahun-tahun sebelumnya iaitu di Malaysia International Exhibition and Convention Centre (MIECC) di The Mines, Seri Kembangan.

Jualan mega jutaan buku dengan potongan harga yang maha hebat ini telahpun beberapa hari berlalu dan akan berakhir pada 16/12/2014. 

Paling menarik, ianya dibuka 24 jam sehari semalam, non stop. Datanglah pukul berapa pun ianya masih dibuka. Tambahan pula kini adalah musim cuti persekolahan, amat sesuai membawa anak-anak memilih buku-buku kegemaran bagi mengisi senggang masa lapang mereka yang panjang.

Imran ralit memilih buku
Bagi kami sekeluarga, The Big Bad Wolf Book Sale adalah acara jualan buku tahunan yang menjadi tumpuan kami di samping Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang diadakan pada awal tahun. Lebih-lebih lagi bagi anak-anak yang amat menggemari bahan bacaan dalam Bahasa Inggeris di mana hampir semuanya terbitan luar negara. Paling utama adalah banyak pilihan dan harganya pula amat murah, sekitar RM 5 - RM 15 sebuah. Berbaloi... amat berbaloi.

Untuk tahun ini pun kami tidak lepaskan peluang keemasan ini. Cuma kali ini kami terpaksa ambil tindakan sedikit gila. Dek kesuntukan masa dengan bermacam urusan di siang hari, kami terjah MIECC pada awal pagi, sekitar jam 2:30 pagi Ahad baru-baru ini. Kesemua anak-anak tidak kisah malah amat teruja menunggu masa dikejutkan dari tidur.

Setibanya di ruang pemeran, suasananya masih lagi meriah. Pengunjungnya masih lagi ramai, akhirnya beransur-ansur berkurangan. Dengan keadaan lenggang, lebih memudahkan bagi kami bergerak dan membuat pilihan. Anak-anak pula bebas mencari bahan yang mereka sukai.

Solehah dengan pilihan sendiri
Pelbagai ragam dan pemandangan dapat dilihat. Ramai para ibu-bapa yang turut membawa anak-anak kecil bersama samada dikendong di dada atau ditolak di dalam stroller. Malah masih kedapatan anak-anak yang masih segar dan ceria.

Sebahagian pengunjung telah pun bersedia dengan troli pasar mahu pun bagasi beroda bagi mengisi buku-buku yang menarik hati. Selebihnya ramai yang mengelek kotak-kotak yang disediakan, bergerak penuh minat dari booth ke booth. Kami sendiri terpaksa membawa kotak, beg sandang, shopping bag kerana terlupa menyediakan troli seperti tahun sebelumnya.

Ruang pameran MIECC luas terbentang, saujana mata memandang dengan deretan booth buku mengikut genre dan kategori tertentu seperti General Fiction, Non Fiction, Young Adult, Children, Travel Cookery, Readest Digest, Magazines dan bermacam lagi.

Sebahagian koleksi terbaru
Kesemuanya dalam Bahasa Inggeris kecuali buku-buku di ruangan Malay Books yang amat terhad - kebanyakannya novel dan buku umum sahaja. Mungkin pihak penganjur (BookXcess) dengan kerjasama dengan penerbit-penerbit buku tempatan dapat menambah koleksi Buku-buku Melayu di masa hadapan.

Hampir 3 jam berlegar ke hulu ke hilir, akhirnya kami bergerak ke suatu sudut di tepi ruang pameran untuk berehat sambil mebelek dan menyisih buku-buku mengikut keperluan. Selebihnya diserahkan kepada petugas untuk disusun kembali di tempatnya.

AlhamduliLlah, perjalanan yang lancar di awal pagi, kami tiba di rumah sejurus sebelum azan Subuh berkumandang. Semuanya tampak ceria dengan hasil yang diperolehi di pagi buta.

No comments: