Wednesday, August 6, 2014

Muhasabah Pasca Ramadhan

[Muhasabah diri, lebih kepada diri sendiri. Moga ada manafaat bersama]

Rasanya belum terlewat untuk kami lafazkan ucapan SELAMAT HARI RAYA EID FITR berserta MAAF ZAHIR dan BATIN atas segala salah silap dan dosa kami pada para penjenguk blog Salam Monash. Moga kita semua sentiasa dirahmati oleh ALLAH SWT - dulu, kini dan selamanya. Ameen.

Di dalam kesibukan dan keseronokan kita menyambut Syawal, usahlah kita lupa didikan yang kita terima selama sebulan di bulan Ramadhan. Marilah sama-sama kita merenung ke dalam diri kita sendiri sambil menilai sejauh mana Ramadhan berjaya membina ketaqwaan di jiwa kerana itulah matlamat utama pengisian Ramadhan.

Bagaimana dengan puasa enam hari kita di bulan Syawal? Kita sedia maklum, ganjarannya amat besar - apabila disekalikan dengan Ramadhan, ianya umpama berpuasa sepanjang tahun. Tidak terliurkan kita dengannya? 

Ingatlah... walaupun habuannya tidak kelihatan di dunia tetapi amat besar gunanya ketika di akhirat. Apatah lagi jika dapat menyelamatkan kita dari siksaan api neraka. Usahlah bertangguh. Marilah kita bersegera melakukannnya sebelum tersedar Syawal telah pun tiba di penghujungnya.

Ada baiknya amalan puasa sunat ini kita teruskan selepas tamatnya puasa enam hari Syawal ini, antaranya puasa sunat Isnin-Khamis, 3 hari di pertengahan bulan Islam dan hari-hari tertentu di bulan Islam. Malah bagi yang berkemampuan, elok sekali jika dapat berpuasa sunat Nabi Daud as yang amat digemari oleh ALLAH SWT iaitu puasa selang sehari.

Sebelum terlupa, adalah diingatkan kepada yang perlu menggantikan puasa, janganlah bertangguh. Lakukan dengan segera terutama bagi kaum wanita. Didapati ramai wanita yang terkejar-kejar mengqadhakan puasa mereka apabila telah hampir dengan Ramadhan sehingga ada yang terpaksa membayar fidyah/denda. Hairan juga, tidak cukupkah hari-hari yang dianugerahkan selama setahun setelah ditolak hari-hari yang ditimpa keuzuran syarie'? Kata ustaz, ianya berdosa kerana melenggahkan yang wajib mengatasi urusan harian yang harus. Beringatlah sebelum terlambat...

Sebagai seorang Muslim, sudah pasti kita tidak meninggalkan yang fardhu terutama solat. Akan tetapi bagaimana dengan solat berjemaah kita di masjid/surau terutama bagi kaum lelaki? Ketika Ramadhan, kita istiqamah bersolat di masjid/surau, kini bagaimana pula?

Ingatlah... RasuluLlah SAW amat memberatkan solat berjemaah sehingga sanggup membakar rumah umatnya yang tidak berjemaah di masjid. Kita kata kita sayangkan Nabi SAW tetapi kita engkar akan perintahnya. Maka layakkah kita mendapat syafaat Baginda SAW ketika berhempas pulas di Padang Mahsyar?

Bagaimana pula dengan bangun malam kita? Di bulan Ramadhan kita dilatih bangun bersahur. Biasanya kita ambil peluang untuk bersolat sunat. Alangkah baiknya amalan bangun malam ini kita teruskan dengan bersolat sunat Tahajjud, Taubat, Hajat dan Witir sambil bermunajat kepadaNYA. Jika berkesempatan tunaikan sama solat sunat Tasbih.

Di samping itu, bagaimana pula dengan rutin Ramadhan dalam membaca al-Quran? Teruskanlah amalan mulia ini. Sebaiknya selepas setiap solat fardhu bacalah beberapa lembaran mushaf secara konsisten. Lebih baik lagi jika dapat menghayati (tadabbur) makna dan pengajaran ayat-ayat ALLAH tersebut dengan turut sama membaca terjemahan dan jika mampu bersekali dengan tafsirnya. Inshaa ALLAH kita akan lebih terkesan untuk mengamalkan segala suruhan dan laranganNYA.

Ketika Ramadhan, tanpa disedari tangan kita begitu mudah menghulurkan sedekah. Bagaimana pula sekarang? Sewajarnya sifat pemurahnya ini terus dikekalkan selamanya. Bagaimana pula dengan minat kita dengan majlis-majlis ilmu? Marilah kita sentiasa mengimarahkannya, duduk bersama-sama para malaikat di taman-taman syurga nan indah.

Bagaimana pula dengan bermacam amalan sunat dan sunnah serta amal kebajikan dan kebaikan yang sentiasa diamalkan sepanjang Ramadhan, adakah ianya masih tetap dipertahankan ataupun hanya tinggal kenangan?

Begitu juga dengan pelbagai kesederhanaan kita ketika Ramadhan, sewajarnya diteruskan sepanjang Syawal dan bulan-bulan seterusnya, malah selama hayat dikandung badan. Sesungguhnya itulah yang disukai ALLAH SWT.

Moga didikan selama sebulan berada di Madrasah Ramadhan melayakkan kita mengungguli anugerah istimewa dari ALLAH SWT sebagai bekalan kita menghadap al-Khaliq apabila tiba saatnya nanti. Ameen.

Ayuh.. kita hidupkan Ramadhan sepanjang tahun!

No comments: