Sunday, August 24, 2014

Iddin Kini Di California

AlhamduliLlah, setinggi kesyukuran ke hadrat Illahi... Iddin selamat tiba di San Francisco International Airport (SFIA), California mengikut jadual; sekitar jam 8:00 pagi waktu tempatan (11:00 malam waktu Malaysia) pada hari Sabtu.

Satu perjalanan yang amat memenatkan. Iddin dan rakan-rakan sepengajiannya berlepas dari KLIA menaiki Penerbangan Malaysia pada awal pagi semalam (Sabtu, 23/08/2014) jam 01:25 pagi. Tiba di Taipei, Taiwan 5 jam selepasnya di mana mereka transit kira-kira 5 jam sebelum menaiki United Airlines untuk penerbangan selama 12 jam ke San Francisco. Seterusnya ke rumah penginapan yang disediakan di Sunnyvale, kira-kira 30 batu dari SFIA (nota: US guna batu, bukannya kilometer) tetapi tidak jauh daripada Foothill College.

Bermula dari KLIA hingga ke SFIA, hampir 24 jam mereka berada dalam perjalanan. Dari segi jarak masa, menariknya California lewat 15 jam daripada Malaysia. Bermakna, mereka bertolak dari KL pada pagi Sabtu, mereka tiba di SF juga pada pagi Sabtu, seolah-olah hanya 6 1/2 jam sahaja masa yang diambil, sedangkan mereka telahpun hampir sehari semalam berdekam dalam perjalanan.

Setibanya di San Francisco (kredit: FB Izzuddin)
Walaupun jauh di mata, namun setiap perkembangan terkini cepat sahaja diterima selagi terdapat kemudahan Wifi, WhatsApp dan Facebook (dan seumpamanya), antaranya maklumat perlepasan di KLIA, tiba di Taipei, berlepas ke USA, selamat mendarat di San Francisco dan suasana penginapan di Sunnyvale. AlhamduliLlah. 

Ketika menghantar Iddin ke KLIA, kami tiba sekitar jam 8:45 malam. Rakan-rakan Iddin yang seangkatan dengannya pun mulai tiba bersama ahli keluarga masing-masing.

Tidak terkecuali, rakan-rakan sepengajian mereka ketika di alama persekolahan dahulu. Begitu juga Iddin di mana belasan rakan-rakan sekolah di MRSM Serting dahulu yang kini berada di institusi pengajian tempatan turut datang merai dan melepaskan keberangkatan Iddin dan seorang lagi rakan mereka, Ridhuan yang turut bersama Iddin ke California. Itulah nilai sebuah persahabatan.

Sekitar jam 9:30 malam, taklimat ringkas diberikan oleh petugas MARA, diikuti dengan pendaftaran masuk (check-in) di kaunter bagasi. Selepas itu mereka dilepaskan untuk bersama keluarga sehinggalah jam 11:40 malam mereka berkumpul kembali untuk mendengar taklimat penerbangan, agihan passport dan boarding pass berserta pembahagian kumpulan.

Bersama sebahagian keluarga di KLIA
Kami dan ahli keluarga yang menghantar termasuk atuk dan nenek, ibu dan bapa saudara serta anak-anak sepupu-sepapat tidak dapat menunggu lama. Masing-masing tampak keletihan dan rona ngantuk mulai menguasai diri. Menghampiri jam 12:00 tengah malam, kami mula beredar meninggalkan KLIA.

Sebelum berpisah, masing-masing menitipkan pesanan dan ingatan untuk Iddin sebagai panduan dan pakaian hidup ketika berada di perantauan. Paling utama, jangan tinggal solat, usahakan solat berjemaah dan jaga diri dengan akhlak yang baik.

Keberangkatan Iddin ke bumi asing ibarat kami menghantar seorang al-Fateh yang bakal menegakkan kebenaran atas kebatilan. Tidak dinafikan, rasa amat berat untuk berpisah tetapi itulah pengorbanan yang perlu dilalui. Apatah lagi ianya satu jihad fiisabiliLlah dalam konteks menuntut ilmu.

Moga Iddin sentiasa dipelihara dan dirahmati oleh ALLAH SWT serta sentiasa istiqamah di bawah keredhaanNYA. Moga Iddin akan beroleh kejayaan di dunia dan di akhirat. Ameen.

1 comment:

Maya W said...

Hello mate nice blogg